Intensitet og involvering i kroppsøving
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/277630Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Brattli, V.H., Hansen, K.L., Steiro, M.J. & Ingebrigtsen, J. (2014). Intensitet og involvering i kroppsøving. Tidsskriftet FoU i praksis, 8(1), 43-59.Sammendrag
Kroppsøvingsfaget i skolen skal inspirere til en fysisk aktiv livsstil og livslang
bevegelsesglede og kan være en arena for strukturert aktivitet hvor elevene
oppnår timer med viktig utfoldelse. Intensitet og involvering for undergrupper
av elever synes imidlertid å ha sammenheng med organiseringen av aktivitet.
Målet med denne studien er derfor å undersøke sammenhenger mellom elevenes
faktiske og selvrapporterte intensitet og involvering i kroppsøving på den
ene siden og lagstørrelse, kjønnssammensetning av lag samt deltagelse i idrett
i fritiden på den andre. Våre funn peker på utfordringer ved både kjønns- og
ferdighetsblandet undervisning i kroppsøving i norsk ungdomsskole. Resultatene
viser at intensitet og involvering sett i sammenheng med lagsammensetning
gir ulikt utfall for gutter og jenter. Deltagelse i idrett utenom skoletid
sammenfaller med økt intensitet og involvering i kroppsøvingsfaget sammenlignet
med elevene som ikke er aktive i fritiden. Funn indikerer også at elevers
egen oppfatning av involvering kan ha verdi for kroppsøvingslæren.
Beskrivelse
Dette er en fagfellevurdert, vitenskapelig artikkel som opprinnelig ble publisert i Tidsskriftet FoU i praksis: Brattli, V.H., Hansen, K.L., Steiro, M.J. & Ingebrigtsen, J. (2014). Intensitet og involvering i kroppsøving. Tidsskriftet FoU i praksis, 8(1), 43-59. Vennligst følg denne lenken for å komme til tidsskriftet: http://www.akademikaforlag.no/fou