• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intensitet og involvering i kroppsøving

Brattli, Vidar Hammer; Hansen, Knut Lyng; Steiro, Magne Johan; Ingebrigtsen, Jørgen
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Brattli et al.pdf (148.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/277630
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1252]
Original version
Brattli, V.H., Hansen, K.L., Steiro, M.J. & Ingebrigtsen, J. (2014). Intensitet og involvering i kroppsøving. Tidsskriftet FoU i praksis, 8(1), 43-59.  
Abstract
Kroppsøvingsfaget i skolen skal inspirere til en fysisk aktiv livsstil og livslang

bevegelsesglede og kan være en arena for strukturert aktivitet hvor elevene

oppnår timer med viktig utfoldelse. Intensitet og involvering for undergrupper

av elever synes imidlertid å ha sammenheng med organiseringen av aktivitet.

Målet med denne studien er derfor å undersøke sammenhenger mellom elevenes

faktiske og selvrapporterte intensitet og involvering i kroppsøving på den

ene siden og lagstørrelse, kjønnssammensetning av lag samt deltagelse i idrett

i fritiden på den andre. Våre funn peker på utfordringer ved både kjønns- og

ferdighetsblandet undervisning i kroppsøving i norsk ungdomsskole. Resultatene

viser at intensitet og involvering sett i sammenheng med lagsammensetning

gir ulikt utfall for gutter og jenter. Deltagelse i idrett utenom skoletid

sammenfaller med økt intensitet og involvering i kroppsøvingsfaget sammenlignet

med elevene som ikke er aktive i fritiden. Funn indikerer også at elevers

egen oppfatning av involvering kan ha verdi for kroppsøvingslæren.
Description
Dette er en fagfellevurdert, vitenskapelig artikkel som opprinnelig ble publisert i Tidsskriftet FoU i praksis: Brattli, V.H., Hansen, K.L., Steiro, M.J. & Ingebrigtsen, J. (2014). Intensitet og involvering i kroppsøving. Tidsskriftet FoU i praksis, 8(1), 43-59. Vennligst følg denne lenken for å komme til tidsskriftet: http://www.akademikaforlag.no/fou
Publisher
Akademika forlag
Journal
Tidsskriftet FoU i praksis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit