Epler og pærer: Om analogien mellom kommunikasjonsrådgivere og advoktater
Original version
Ihlen, Øyvind og Haugen, Anne Oline (2011). Epler og pærer: Om analogien mellom kommunikasjonsrådgivere og advoktater. I Madsbu, J. P., Pedersen, M. (Red.), I verdens rikeste land: samfunnsvitenskapelige innganger til norsk samtid. Vallset: Oplandske bokforl.Abstract
Noen kommunikasjonsrådgivere sammenlikner sitt yrke med
advokaters. Strategisk kommunikasjon ses da på som påvirkningsforsøk
som foregår i offentlighetens «rettssal». En kjernetanke er at de
synspunktene som utelukkende er basert på egeninteresse, ikke vil kunne
vinne fram, ettersom konkurrerende synspunkter og argumenter umiddelbart
vil dukke opp. Demokratiet hviler nettopp på at alle skal kunne
fremme sine synspunkter. I dette essayet diskuterer vi sammenlikningen
mellom kommunikasjonsrådgivere og advokater i lys av teori om profesjonell
etikk og påvirkning.
En stadig tilbakevendende diskusjon innen kommunikasjonsfaget
både nasjonalt og internasjonalt dreier seg om profesjonalitet og profesjonalisering
av bransjen (Fitzgerald 1946, Ihlen & Rakkenes 2009,
Pieczka & L’Etang 2001). Det vi her kaller kommunikasjonsbransjen,
omfatter så vel fast ansatte rådgivere i enkeltvirksomheter og rådgivere
som jobber i kommunikasjonsbyrå. Byråene har en tendens til
å stjele medieoppmerksomhet på tross av at det store flertallet av kommunikasjonsrådgivere
er fast ansatt i organisasjoner eller bedrifter for
øvrig. Uansett sysler de med strategisk kommunikasjon definert som en
organisasjons hensiktsmessige bruk av kommunikasjon for å oppnå sitt
formål («purposeful use of communication by an organization to fulfill
its mission») (Hallahan, Holtzhausen, van Ruler, Verčič, & Sriramesh
2007:3). Vi tar særlig utgangspunkt i byråenes virksomhet ettersom
etikktemaet settes på spissen når byråene kontaktes av tvilsomme klienter. Både praktikere og mange akademikere har vært opptatt av å få anerkjennelse
for at strategisk kommunikasjon er et fag (f.eks. «Her er...» 2009).
Kommunikasjonsbransjen er imidlertid åpen, det vil si, alle og enhver
kan bruke tittelen kommunikasjonsrådgiver og selge sine råd. Dette
skaper et problem for dem som ønsker at bransjen skal oppnå høyere
anseelse. I diskusjonen om fag og profesjon skjeler en gjerne til lege- og
advokatstanden og peker på hvordan slike klassiske profesjoner har oppnådd
sin status blant annet gjennom sertifisering og fastlagte utdanningsløp.
Enkelte land som for eksempel Brasil har da også innført krav til
sertifisering for dem som vil drive med kommunikasjonsrådgivning
(Molleda, Athaydes, & Hirsch 2003). I USA har de to store praktikerforeningene
Public Relations Society of America (PRSA) og International
Association of Business Communicators (IABC) begge utviklet akkrediteringsordninger
som gir medlemmene et bevis på at de behersker visse
kunnskaper. Institute of Public Relations (IPR) i England har et tilsvarende
diplom som de utsteder. Og i Norge tilbyr Norske Informasjonsrådgivere
(NIR) en sertifiseringsordning for kommunikasjonsbyråer. Siden 2004
har Det Norske Veritas stått for gjennomføringen av sertifiseringen,
basert på en standard utviklet av engelske Public Relations Consultants
Association.1 I skrivende stund (oktober 2011) har imidlertid bare ni av
26 NIR-medlemmer blitt sertifisert. Denne siden av bransjens profesjonalisering
går altså heller treigt. For å kunne drive advokatvirksomhet
derimot, må den som driver virksomheten, ha bevilling, og denne bevillingen
gis av Tilsynsrådet for advokatvirksomhet.Lisens eller sertifisering er en ting, et annet viktig trekk ved profesjoner
er at de har en spesifikk yrkesetikk. Se for eksempel den norske
advokatforeningens hjemmeside, www.advokatforeningen.no med
«Regler for god advokatskikk» (besøkt 15. juni 2011), og Code of Conduct
for den europeiske advokatorganisasjonen CCBE, som finnes
samme sted. En slik yrkesetikk er i utgangspunktet noe som har til
hensikt å skulle hjelpe til med både å analysere, håndtere og forebygge
etiske konflikter ved at en innfører en moralsk dimensjon (Brinkmann
2003). Norsk kommunikasjonsforening som organiserer over 3000
kommunikatører, har laget et sett etiske prinsipper som blant annet
involverer integritet, skikkethet og konfidensialitet. Byråenes organisasjon, NIR, opererer på liknende måte med 12 punkter i det de kaller
Rådgiverplakaten. Det første punktet lyder at «En rådgiver kan arbeide for alle lovlige virksomheter og privatpersoner som ønsker å bedre
sin kommunikasjon med andre». Dette er en innsnevring av den tidligere
formuleringen om at «Alle har rett til å fremme sine synspunkter, og til å
hente bistand til dette». Legendariske tidlige utøvere av yrket som Ivy
Lee og Edward L. Bernays mente på samme måte at de skulle være sine
klienters advokater overfor «offentlighetens domstol» (Barney & Black
1994). I dette essayet diskuterer vi denne analogien mellom kommunikasjonsrådgivere
og advokater. Først diskuterer vi imidlertid den
generelle etiske utfordringen til feltet strategisk kommunikasjon, dernest
det engelske begrepet advocacy og forestillingen om advokatrollen. Vi
presenterer så fem sentrale dimensjoner der vi mener det er for store
ulikheter mellom kommunikasjonsrådgivere og advokater til at analogien
fungerer. I konklusjonsavsnittet trekker vi fram det vi mener er en
mulig konsekvens dersom kommunikasjonsrådgivere fastholder analogien
og antyder dessuten en alternativ retning for å utmeisle en etisk
plattform for bransjen.