Show simple item record

dc.contributor.authorSunnevåg, Anne-Karin
dc.contributor.authorAndersen, Pia Guttorm
dc.date.accessioned2011-04-01T12:49:19Z
dc.date.available2011-04-01T12:49:19Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationSunnevåg, A.-K., & Andersen, P. G. (2010). Hvor er nøklene - i arbeidet med endring og utvikling i skolen? Skolen i Morgen - tidsskrift for skoleledere, 14(2), 2-6.en_US
dc.identifier.issn1397-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134677
dc.description.abstractSkoleeiere, skoleledere, veiledere, koordinatorer og lærere får i stigende grad (med)ansvar for arbeidet med å implementere store og omfattende utviklingsarbeider. Et arbeid, som de ikke nødvendigvis verken er utdannet til eller kanskje har god nok kunnskap om. Forskning viser, at mange skoler i for liten grad arbeider systematisk, målrettet og over tid, når de innfører nye planer eller iverksetter endringstiltak (Sunnevåg og Andersen 2010). Michael Fullan (1992) påpeker, at 25 % av resultatet på utviklingsarbeid skyldes den pedagogiske ideen eller tiltaket, mens 75 % av resultatet kan knyttes til arbeidet med gjennomføringen i den enkelte skole og i det enkelte klasserom. Nøklene til vellykkede skoleutviklingsarbeid ligger således ikke bare i ”den pedagogiske ide”, men i større grad i, hvordan arbeidet med å implementere ideen gjennomføres av alle aktørene, som er involvert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSkolen i Morgen - tidsskrift for skoleledereen_US
dc.subjectInnovasjonsprosesseren_US
dc.subjectImplementeringen_US
dc.subjectSkoleutviklingen_US
dc.titleHvor er nøklene - i arbeidet med endring og utvikling i skolen?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.source.pagenumber2-6en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record