dc.description.abstract | Skoleeiere, skoleledere, veiledere,
koordinatorer og lærere får i
stigende grad (med)ansvar for arbeidet
med å implementere store
og omfattende utviklingsarbeider.
Et arbeid, som de ikke nødvendigvis
verken er utdannet til eller
kanskje har god nok kunnskap om.
Forskning viser, at mange skoler
i for liten grad arbeider systematisk,
målrettet og over tid, når de
innfører nye planer eller iverksetter
endringstiltak (Sunnevåg og
Andersen 2010). Michael Fullan
(1992) påpeker, at 25 % av resultatet
på utviklingsarbeid skyldes
den pedagogiske ideen eller tiltaket,
mens 75 % av resultatet kan
knyttes til arbeidet med gjennomføringen
i den enkelte skole og i
det enkelte klasserom. Nøklene til
vellykkede skoleutviklingsarbeid
ligger således ikke bare i ”den pedagogiske
ide”, men i større grad
i, hvordan arbeidet med å implementere
ideen gjennomføres av
alle aktørene, som er involvert. | en_US |