Læringspyramiden - en undersøkelse av opphav, utbredelse og gyldighet.
Peer reviewed, Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144648Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hernes, Sigbjørn; Letrud, Kåre (2009) Læringspyramiden - en undersøkelse av opphav, utbredelse og opphav. Uniped, 32 (2) s.30-43.Sammendrag
The Learning Pyramid has appeared in Norwegian educational texts for more than 30 years, but the model's origin and empirical basis are dubious. Moreover, there is no agreement on how the model should look, which learning forms it includes, and what learning effect these forms provide. Owing to these defects and to general objections against the model's categories, we recommend a rejection of the Learning Pyramid. We also discuss the multiple uses of the model in the Norwegian educational system, and how it has been able to propagate. Læringspyramiden har forekommet i norske pedagogiske tekster i godt over 30 år, men modellens opphav og empiri er skyggelagt. Videre er det ingen enighet om hvordan modellen ser ut, hvilke læringsformer den omfatter, og hvilken læringseffekt disse gir. Ut fra disse forholdene, og fra generelle innvendinger til modellens kategorier, anbefaler vi at man heretter avstår fra å bruke den. Vi skriver også om hvilken utbredelse og status modellen har innenfor norsk pedagogikk, og hvordan den har kunnet spre seg.