Hva innebærer bærekraftig utvikling for barnehagens pedagogikk? En studie av 2 miljøbarnehager
dc.contributor.author | Alm, Mari Hagen | |
dc.date.accessioned | 2010-04-19T13:15:35Z | |
dc.date.available | 2010-04-19T13:15:35Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/144673 | |
dc.description.abstract | På bakgrunn av FNs klimarapport kan vi i dag si med sikkerhet at vi står ovenfor en rekke miljøutfordringer, og dagens økologiske problemer bør tilsi at miljø og miljøspørsmål må få større plass innen pedagogikken. I følge ProSus (Program for forskning og utredning for et bærekraftig samfunn) utgjør barn og unge en tredjedel av verdens befolkning og de må derfor få mulighet til å delta i beslutninger om sin egen framtid. Barnehagenes Rammeplan 06 sier at forståelse for en bærekraftig utvikling skal fremmes i dagliglivet og at respekten for alt liv er grunnleggende. Jeg ønsket derfor at oppgaven skulle sette lys på hva dette innebærer for barn og personalet i barnehagen. Det har med andre ord vært et ønske å skape økt bevissthet om begrepets innhold i pedagogisk sammenheng. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Lillehammer | en_US |
dc.subject | barnehager | nb_NO |
dc.subject | bærekraftig utvikling | nb_NO |
dc.title | Hva innebærer bærekraftig utvikling for barnehagens pedagogikk? En studie av 2 miljøbarnehager | nb_NO |
dc.type | Master thesis | en_US |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Master i pedagogikk deltid MAPED [108]
Studiested Lillehammer