Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMundal, Heidi Sivertssen
dc.date.accessioned2014-01-29T15:45:48Z
dc.date.available2014-01-29T15:45:48Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144749
dc.description.abstractAktualitet, formål og problemstilling: Norge har en uttalt politikk om at man ønsker en skole for alle, som følger prinsipper for inklusjon. Dette kommer frem både av nasjonale politiske dokumenter som NOU 2009:18 ”Rett til læring” (NOU 2009:18) og ved å ha skrevet under internasjonale avtaler som Salamanca erklæringen (UNESCO, 1994). Segregerte gruppetilbud som baserer seg på diagnoser, blir i ”rett til læring” beskrevet som ikke akseptert og sett på som en trussel mot inkluderingen. Med dette som bakgrunn opplever jeg det som viktig å kunne få innsikt i hvordan et slikt tilbud oppleves av de som har egenopplevde erfaringer med det. Gjennom elevenes egne erfaringer kan man kanskje åpne diskusjonen og få frem andre synspunkter enn de etablerte. Formålet med denne oppgaven er derfor å, gjennom tre elevers hverdagshistorie, få innblikk i hvordan elever med høytfungerende autisme opplever å gå i et slikt segregert tilbud. På bakgrunn av dette formålet ble følgende problemstilling formulert: ”Hvordan opplever elever med høytfungerende autisme sin skolehverdag i spesialgruppe for barn med autisme/asperger syndrom”? Design og metode: For og på best måte belyse oppgavens problemstilling, er det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode med semi-strukturerte intervju. Da oppgavens mål er å få innsikt i hvordan elever opplever sin skolehverdag i spesialgruppen, er den skrevet ut fra en fenomenologisk tilnærming. De innsamlede dataene er blitt analysert ut fra Giorgis (2009) modell for fenomenologisk analyse av kvalitative data. Denne metoden søker mot å kunne avdekke og beskrive et fenomen. For meg har den fenomenologiske tilnærmingen hatt innvirkning også på fremstilling og hvilket perspektiv oppgaven er skrevet ut fra. Ordet fenomenologi betyr ” det som viser seg” . Når man bruker et fenomenologisk perspektiv for å få mer innsikt i et fenomen ”som viser seg” legger man også til grunn at det finnes noen dette fenomenet viser seg for (Johansson, 2003). I min oppgave er dette elever med diagnose innenfor autismespekteret som går i spesialgruppe . For best å kunne få innsikt i elevenes opplevelser, bruker denne oppgaven et innenfraperspektiv. For å gi leseren mulighet til å se elevenes perspektiv, har jeg sett det som hensiktsmessig med en forfatterstil som tar sikte på at i stedet for å se på barna, se fenomenet sammen med dem (Nybø, 2006). Oppgaven har en induktiv tilnærming. Oppgaven er dermed ikke skrevet med utgangspunkt i en teoretisk gjennomgang av fagfeltet., men har brukt empirien som et springbrett for å finne teori som kan åpne for nye perspektiver på fenomenet. 4 Funn: Gjennom de tre elevenes fortellinger fremstår gruppetilbudene som meget forskjellige. Elevsammensetningen trer fram som den mest avgjørende faktoren i forhold til hvordan tilbudet blir opplevd. To av informantene forteller om homogene grupper som gir en hverdag hvor man går sammen med elever som man kjenner seg igjen i og som man har felles interesser med. Dette åpner for gruppen som en sosial arena med mulighet for å utvikle vennskap. Dette står i motsetning til det å gå i en gruppe hvor man føler seg svært forskjellig fra de andre og opplever å mangle medelever å identifisere seg med og dele interesser med. Informanten som går i en slik gruppe viser at isolering kan fremstå som en mestringsstrategi og at voksenrelasjonene er de eneste man inngår i. Det kommer fram av oppgaven at alle de tre elevene hadde lite forhåndskunnskap om hva en spesialgruppe er og var lite forberedt og deltakende i prosessen rundt endringen av deres skoletilbud.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleÅ lytte til barns erfaringer : tre elevers beretninger om å gå i spesialgruppeno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber117no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel