dc.contributor.author | Aubert, Anne-Marie Aubert | |
dc.contributor.author | Kollstad, Marit | |
dc.date.accessioned | 2013-11-18T09:50:16Z | |
dc.date.available | 2013-11-18T09:50:16Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.issn | 0807-2647 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/144947 | |
dc.description.abstract | Våre informanter skiller mellom to former for veiledning; fortløpende veiledning som en del av studentens
arbeid ved praksisplassen - og den faste veiledningstimen. Så vel studenter som praksisveiledere
oppfatter veiledningstimen som viktig, samtidig som praksisveilederne spesielt peker på at fortløpende
veiledning er like viktig. Så vel studenter som praksis-veiledere viser til erfaringer med problemer i forhold
til å bruke veiledningstimen.
Det kom fram ulike synspunkter på betydningen av å bli veiledet av egen eller annen faggruppe. Det kan
se ut som det er slik at jo bedre veilederkompetanse, jo lengre studentene er kommet i studiet, jo mindre
betydningen har det om veileder tilhører studentens egen framtidige profesjon eller en annen.
Arbeidsmåtene i den faste veiledningstimen er først og fremst samtalen. Samtalen har forskjellig karakter.
Den dyktige veileder er omtalt som den som får studentene til å tenke videre selv. Video opptak og
prosessreferat inngikk også som arbeidsmåter.
Utover tidspunkt, synes det som om veiledningstimen i liten grad er forberedt, men vi har eksempler på
ulike måter det kan gjøres på med prosessreferat og refleksjonsnotat.
Veiledningstimenes innhold tar utgangspunkt i 1) konkrete situasjoner studentene har eller skal arbeide
med. 2) temaer av generell karakter og 3) Oppgaver fra skolen.
Kvaliteten i veiledningsrelasjonen omtales som viktig – men en god relasjon må kombineres med innhold
skal veiledning bli meningsfull. Er veiledningsrelasjonen dårlig, får det negativ innvirkning på studentenes
læringsutbytte i praksis.
Evaluering synes å foregå kontinuerlig. Dialogen er utgangspunktet og læring målet. Skolekontakten
omtales som et viktig bindeledd mellom praksisfeltet og høgskolen.
Kontakt med andre veiledere og veiledning på egen veiledning etterspørres av veiledere. | no_NO |
dc.format.mimetype | PDF | |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Høgskolen i Lillehammer | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Forskningsrapport;82 | |
dc.title | Studentveiledning i praksisfeltet : fokus: veiledningstimen : om studentveiledning og erfaringer med bruk av fast ukentlig veiledningstime i helse- og sosialfag studenters praksisperioder : en rapport med spørsmål til refleksjon for studenter, veiledere og lærere | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |