Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSætre, Anne Nordby
dc.date.accessioned2009-04-15T11:26:54Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144987
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i studentorganisasjonen Start. Start er studentorganisasjonen for innovasjon og nyskaping, og her engasjerer studenter seg frivillig for å skape et miljø for entreprenørskap. Start-lokallag finnes på 15 universiteter og høgskoler i hele landet, og det er tilknyttet nesten 250 medlemmer som danner et nettverk av morgendagens gründere. Hovedproblemstillingen i denne oppgaven er: ”Har engasjement i Start betydning for utvikling av gründeregenskaper blant medlemmene?” I oppaven presenteres teorigrunnlaget basert på at det er en målsetning i dagens samfunn å stimulere til entreprenørskap. Med entreprenørskap menes det utvikling av ny forretningsmessig virksomhet. Den personen som skaper slik utvikling kalles entreprenør. Entreprenøren blir sett på som en endringsagent og en viktig drivkraft for økonomisk utvikling. Gjennom å stimulere til entreprenørskap kan man oppnå økt verdiskaping, flere lønnsomme arbeidsplasser og redusert arbeidsledighet. Det finnes mye forskning på entreprenører, og en forskertradisjon som begynte på 50-tallet studerte entreprenøren fra en psykologisk vinkling. Det har blitt påvist typiske egenskaper som karakteriserer gründere og som gir bedre forutsetninger for suksess. I denne oppgaven er det definert tolv slike egenskaper som jeg har kalt gründeregenskaper. Man kan anta at ved å stimulere mennesker til å utvikle gründeregenskaper vil de ha større sannsynlighet for å bli entreprenører og å lykkes. Denne oppgaven søker å finne svar på om engasjement i Start har betydning for utvikling av gründeregenskaper. Jeg har sett på om antall arrangement og om man er med i styre eller komité har påvirkning på utvikling av egenskapene. I tillegg har jeg kontrollert for kjønn, alder, entreprenøriell erfaring og entreprenørielle foreldre for å se om jeg fant sammenhenger med utvikling av gründeregenskaper. 245 medlemmer i Start har svart på en spørreundersøkelse og jeg har gjennomført kvalitative intervjuer av medlemmer. På bakgrunn av dette har jeg ved hjelp av regresjonsanalyse og tolkning av de kvalitative dataene, funnet ut at: - Det ser ut til å være en sammenheng mellom engasjement i Start og positiv utvikling av gründeregenskaper. - Desto flere arrangement man deltar på som Start-medlem, i større grad ser det ut til at man utvikler gründeregenskaper. - De som er med i styre eller i en komité i Start, scorer høyere på utvikling av gründeregenskaper enn de som ikke er med i styre eller komité. - Kvinner har tilsynelatende større utbytte av å være engasjert i Start enn menn når det gjelder utvikling av visse gründeregenskaper. - Yngre medlemmer har en tendens til å ha en større grad av utvikling av visse gründeregenskaper enn eldre medlemmer. - Medlemmer som har entreprenørielle foreldre har tilsynelatende større utvikling av enkelte gründeregenskaper enn de som ikke har foreldre med entreprenøriell erfaring. - De medlemmene som ikke har entreprenøriell erfaring selv, ser ut til å score høyere på utvikling av enkelte gründeregenskaper enn de som har entreprenøriell erfaring. Oppgaven er delt inn i innledning, teoridel, metodedel, presentasjon og drøfting av resultater og avslutning.en
dc.format.extent528250 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.titleStart Norge : en studie av organisasjonens betydning foren
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel