dc.description.abstract | I denne oppgaven følges en organisasjon som skal gjennomføre en kulturintegrering i et
internasjonalt oppkjøp. Litteraturen viser at det menneskelige aspektet er avgjørende for å få
til et vellykket oppkjøp. Problemstillingen ble ”Hvordan planlegger to organisasjoner å
skape en felles organisasjonskultur i et internasjonalt oppkjøp?”.
For å vise min forståelse for forskningsfeltet presenteres teorier om organisasjonsendring og
organisasjonskultur. Jeg presenterer hvordan prosjektgrupper burde settes sammen, og
hvordan visjon, verdier, kommunikasjon, ledelse og omstrukturering kan påvirke
organisasjonskultur. Disse teoriene blir kombinert som et grunnlag for analysen og
diskusjonen.
Det er gjennomført en kvalitativ studie med halvstrukturerte intervjuer i et casestudium. Det
ble gjennomført en dokumentanalyse og observasjon i forkant av intervjuene for å få bedre
kjennskap til casestudiet og et bedre grunnlag for å utarbeide en intervjuguide. Informantene
var gruppen som planla å skape en felles organisasjonskultur og en informant utenfor denne
gruppen. Informantenes erfaringer og innsikt ga informasjon om hvordan utfordringen med å
skape en felles organisasjonskultur ble gjennomført i et reelt oppkjøp. De forklarer hvordan
planleggingsarbeidet har tatt form, med alle elementene som er forbundet med dette.
I analysekapitlet beskrives hvordan organisasjonene planla påvirkningstiltak for å skape en
felles organisasjonskultur. Planene og tiltakene var å endre gjennom ledelse, omstrukturering
av organisasjonen og gjennom å utarbeide nye verdier, visjon og strategi.
Diskusjonskapitlet avslører faktorene som påvirket planleggingsarbeidet. Den splittede
bakgrunnen til oppkjøperen og bakgrunnsarbeidet la sterke føringer på planleggingsarbeidet.
Planleggingsgruppens sammensetning la føringer på samarbeidet innad i gruppen og hvilke
planer som ble prioritert, kombinert med begrepsforståelsen deres. Tidsaspektet var en viktig
ressurs som påvirker planleggingsgruppens mulighet til å gjennomføre planer parallelt til
andre endringer. Selv om gruppemedlemmene trodde at organisasjonskultur vokser frem av
seg selv, valgte de til slutt å gjennomføre tiltak der ledelsen bestemmer. Dette var fordi det
forventes handling i en oppkjøpsprosess. Planene som ble lagt for å bruke ledelsen som
påvirkningsfaktor var å lære verdier, visjon, strategi, og lære opp ledelsen på hvordan de kan
påvirke ned i organisasjonen gjennom kommunikasjon og handling. | no_NO |