Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFalch-Lillevold, Kine Therese
dc.date.accessioned2009-04-15T13:07:35Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145069
dc.description.abstractSommeren 2005 fikk Oslo by et nytt magasin, et gatemagasin, solgt på gaten av vanskeligstilte mennesker. Tema for denne oppgaven er selgerne av gatemagasinet =Oslo, og deres identitets- og mestringsopplevelse i forbindelse med selgerjobben. Selgerne av =Oslo har et fellestrekk, de er vanskeligstilte. De er ofte marginaliserte, sosialt ekskluderte og undertrykte i samfunnet, fordi de har problemer som har sterke tabuer knyttet til seg. Det kan handle om å være avhengig av rusmidler, ikke ha et sted å bo og/eller å ikke ha nok penger til husholdningens mange utgifter. Undertrykkelse og sosial ekskludering kan føre til opplevelse av mindre verdighet, mestring og dårligere selvtillit. Kan gatemagasinet =Oslo bidra til endret og styrket identitet hos selgeren? Dette er spørsmålet jeg har stilt meg, og med utgangspunkt i perspektivene empowerment og sosialkonstruktivisme har jeg forsøkt å forstå og forklare problemstillingen. Jeg har intervjuet åtte selgere og observert gruppen i arbeid i ca to måneder i overgangen vinter og vår 2007. I denne oppgaven skal jeg vise at det er to faktorer ved =Oslos empowermentorienterte arbeid som kan skape endret og styrket selvtillits- og mestringsopplevelse hos selgeren. Først og fremst bidrar =Oslo til å gi selgerne en mulighet til å skape et annet bilde i samfunnet på hvem de vanskeligstilte er, hvilke ressurser de innehar og hvilket liv de lever. Ved hjelp av at gatemagasinet trykker deres historier får de undertrykte en stemme, og vi må høre, vi må se, og vi må forholde oss til den ulikheten disse menneskene daglig opplever i samfunnet. På denne måten bidrar =Oslo til å bryte tabuer og øke bevisstheten i samfunnet. For det andre representerer det å selge gatemagasinet =Oslo, for mange, en grunn til å stå opp om morgenen, en mulighet for et rusfritt liv og kontakt med et alternativt miljø, bort fra rusmiljøet – en mulighet til å handle. Det representerer lagånd og samarbeid, kreativitet og energi. =Oslo bidrar til å styrke selvtilliten ved å hjelpe, ta tak i og benytte de ressurser de vanskeligstilte allerede innehar. Ved å gjøre dette, muliggjør de empowerment, frembringer makt, energi og stolthet, og med det svekker de selgernes håpløshet, maktesløshet og ensomhet. Empowerment er et redskap, og redskapet er =Oslo, og salg av bladet bidrar til hjelp-til-selvhjelp. Til sammen gir dette makt til de maktesløse, og kraft og energi til å handle, både med å endre egen livssituasjon og å påvirke situasjonen for andre i liknende situasjon.en
dc.format.extent1368375 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.titleGatemagasinet =Oslo - empowerment og identitet : å reise seg fra asfaltenen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel