• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i velferdsforvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i velferdsforvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Når noe går av seg selv, er det nok en kontoransatt som gjør det : En studie av kontorfaglig ansattes rolle og funksjon i profesjonelle organisasjoner

Jensen, Siri
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Velferdsforvaltning Siri Jensen Vår 2012.PDF (3.411Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/145141
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i velferdsforvaltning [26]
Abstract
Dette er en studie av kontofaglig ansattes rolle og funksjon i profesjonelle organisasjoner,

belyst gjennom feltet psykisk helsevern for barn og unge. Dagens organisasjoner er i stadig

endring; nedskjæringer og omorganiseringer internt og eksternt skjer ofte, raskt og med

vekslende resultater. Fordi kontoransattes rolle og funksjon i organisasjoner er lite tematisert

og forstått utover den tradisjonelle betegnelsen som støttefunksjon, blir organisasjonsendringer

gjerne gjennomført uten å ta høyde for betydningen av og for kontoransattes

funksjoner. Problemstillingen i denne oppgaven er hvordan en kan forstå og begrepsfeste

kontorfaglig ansattes rolle og funksjon på systemnivå. Bedre forståelse av funksjoner kan

legge grunnlag for mer informerte beslutninger på alle nivåer.Kontofaglig ansattes rolle og funksjon er belyst gjennom en empirisk undersøkelse med

referanse til resultater fra andre studier av kontoransattes arbeid. Studien er en oppfølging av

en intervjuundersøkelse forfatteren gjorde av kontoransattes kompetanse fra 2005 (Jensen,

2006). Denne, og andre tidligere studier bygger nesten utelukkende på materiale der

kontoransatte selv er informanter. Denne nye undersøkelsen er derfor rettet mot andre

faggruppers beskrivelse og opplevelse av kontoransattes rolle. Den er gjennomført som

fokusgruppeintervjuer. Metodisk tar undersøkelsen utgangspunkt i grounded theory slik den

er videreutviklet av konstruktivistiske teoretikere.Tidligere undersøkelser viser at kontoransatte i stor grad forstås som noen som er, ikke noen

som gjør, og at deres kompetanse og arbeid oppfattes som personlige egenskaper. Dette

overskygger deres kompetanse og arbeid. Studien legger derfor vekt på å forstå hva

kontorfaglig ansatte gjør, som utgangspunkt for begrepsfesting av deres funksjoner i

organisasjonene de arbeider innenfor. Aktør-nettverk teori (ANT) har vist seg å være et egnet

analyseverktøy til å sette fokus både på kontoransattes handlinger og konteksten handlingene

foregår i. Videre har ANT gjort det mulig å få øye på den store betydningen av teknologi i

kontoransattes daglige arbeid. Handlingenes kontekst analyseres også ved hjelp av begrepene

styringsrasjonalitet og driftsrasjonalitet, som har gjort det mulig å forstå spenninger og

motsetninger i organisasjonene og i kontoransattes arbeid. Fletchers (1999) begrep om atrelasjonelt arbeid forsvinnes i organisasjoner anvendes for bedre å forstå hvorfor

kontoransatte kan framstå som noen som er.

Undersøkelsen analyserer fram fem sentrale funksjoner som kontorfaglig ansatte har på

systemnivå. For det første skaper de flyt gjennom gode rutiner, løpende problemløsning og

formidling mellom teknologi og klinikere, både på system- og individnivå. For det andre

skaper kontoransatte system og struktur gjennom å forvalte klinikkenes pasientregistreringsprogram,

og gjennom å forvalte ”hvordan vi gjør det her” i forhold til alle ansatte, både

formelt og uformelt. En tredje funksjon er at kontoransatte utøver kontroll nedenfra på en

måte som vever sammen klinikkens styringsrasjonalitet og driftsrasjonalitet. Sammenvevingen

bidrar til at mye av kontrollen framstår som hjelp, samtidig som den gjør det

vanskeligere for klinikerne å reise en faglig debatt om kontrollens innhold. For det fjerde

fungerer kontoransatte som hub eller kommunikasjonsknutepunkt, gjennom formidling,

koordinering og oppbygging av en uformell kunnskapsbase. Sist, men ikke minst, utformer de

grensen inn til klinikken og bidrar i det direkte pasientarbeidet gjennom å lose de som

henvender seg inn i klinikkens verden. Felles for funksjonene er at de bare kan utføres i tett

samspill med klinikerne og at de krever grundig kjennskap til klinikkens virksomhet og

tenkemåte.

Underproblemstillingene i undersøkelsen handler om å utfordre etablerte forståelser av

kontoransattes rolle: kontoransatte som klinikernes hjelpere og som støttefunksjon i

organisasjonsteoretisk forstand. Hjelpeforståelsen settes opp mot det brede spekteret av

handlinger og kompetanse som intervjuene beskriver. En konklusjon er at hjelpeforståelsen

bidrar til å usynliggjøre kontoransattes arbeid bl.a. gjennom å gjøre det til personlige

egenskaper. Forståelsen må utfordres gjennom å sette ord på og anerkjenne kontoransattes

funksjoner på systemnivå og dermed fagliggjøre kontoransattes arbeid som grunnlag for en

mer likeverdig relasjon mellom kontoransatte og klinikere. Støttefunksjonsbegrepet settes opp

mot de fem sentrale funksjonene, og studien konkluderer med at støttefunksjonsbegrepet ikke

har grunnlag i undersøkelsen, tvertimot kan det begrunne organisasjonsendringer som ikke

ivaretar klinikkenes og pasientenes behov. Kontorfaglig ansatte står ikke utenfor

primærvirksomheten, men må forstås som en faggruppe som er integrert i klinikkenes arbeid,

med samme mål som resten av arbeidskollektivet og klinikken som helhet.En implikasjon av undersøkelsen er at det trengs egne konsekvensanalyser ved

organisasjonsendring som ser på virkninger for kontoransattes funksjoner for å unngå

negative effekter. Likheten mellom konteksten for kontoransattes arbeid i poliklinikker i

PHBU og andre profesjonelle organisasjoner legger grunnlag for generalisering til andre felt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit