dc.description.abstract | Tema for denne oppgaven er forebyggende arbeid og tverrfaglig samarbeid med stor vekt på brukermedvirkning i en kommunal kontekst. Oppgaven er basert på en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ undersøkelse.
Informantene er ansatte i fem aktuelle tjenester i Stange kommune som jobber primært med barn og småbarnsfamilier.
Formålet med undersøkelsen er å finne svar på hvilke erfaringer samarbeidspartnerne til ”Familiehjelpa” har gjort med dette lavterskeltilbudet som har vært et ett-årig pilotprosjekt.
Problemstillingen for oppgaven er todelt.
Den første delen av problemstillingen dreier seg om hvordan ”Familiehjelpa” kan forstås som et ledd i kommunens forebyggende arbeid.
Den andre delen har fokus på om hvordan dette tiltaket fungerer fra samarbeidspartnernes ståsted. Hensikten med denne studien er en lokal evalueringen av prosjektet ”Familiehjelpa”.
I kapitlene 2 og 3, som er teorikapitlene, beskriver jeg rammebetingelser for kommunens forebyggende arbeid og tverrfaglig samarbeid med økt vekt på brukermedvirkning. I beskrivelsen framstår begrep som ”forebygging”, ”tverrfaglighet” og ”brukermedvirkning” som sentrale.
Forebyggende tverrfaglig samarbeidsmodell ”Familiehjelpa” presenteres.
Samarbeidsmodellen ”Familiehjelpa” er et viktig verktøy i kommunens forebyggingsideologi, som baserer seg på å gi utsatte barn og deres familier ”rett hjelp til rett tid”.
I kapittel 4 belyses det metodiske valget som er foretatt for denne undersøkelsen.
I kapitlene 5 og 6 presenteres data som analyseres, behandles, kommenteres og drøftes i henhold til problemstillingen som ble reist. Avslutningsvis i kapittel 7 kommer det en oppsummering hvor jeg trekker noen konklusjoner og avrunder oppgaven.
Funnene som har kommet fram i denne undersøkelsen peker på at det er høy vektlegging av forebygging og tverrfaglig samarbeid i Stange kommune. ”Familiehjelpa” har synliggjort for kommunen muligheter for å fungere ressursutløsende ved rask hjelp og muligheter for bedre samordning av tjenester overfor brukere.
Samarbeidspartnerne til ”Familiehjelpa” påpeker at det tar tid å etablere en tverrfaglig plattform, skaffe kunnskap om hvordan samarbeidet skal fungere, samt å finne praktiske løsninger i arbeidet.
Samarbeidspartnerne har forventninger på at ”Familiehjelpa” også skal være tilgjengelig for barn i skolealder og at kommunikasjonen mellom de samarbeidende instansene og ”Familiehjelpa” blir bedre, slik at terskelen skal være lav ikke bare på brukernivå, men også mellom systemene.
Brukermedvirkning vektlegges i stor grad i form av et åpent samarbeid slik at brukere skal bli møtt som aktive deltagere i sitt liv, bli sett, hørt og tatt på alvor av hjelpeapparatet. | no_NO |