Trygge foreldre kan! : VÅRS-kurs som foreldreveiledningstiltak - en evaluering av foreldreopplevelser
Abstract
Prosjektet Trygge foreldre kan! kom i gang som et samarbeid mellom Lunner
kommune og fire studenter på Tverrfaglig studie i psykososialt arbeid med barn og
unge, ved Høgskolen i Lillehammer. Som en del av dette prosjektet ble det startet
VÅRS-kurs som et universelt foreldreveiledningstiltak. Denne masteroppgaven er et
evalueringsstudie av VÅRS-kursene, belyst gjennom foreldrenes erfaringer og
opplevelser med å ha deltatt på kursene. Problemstillingen i oppgaven er rettet inn
mot hvilken betydning foreldre mener deltakelse på VÅRS-kursene har for deres
handlingskompetanse og trygghet i foreldrerollen. På bakgrunn av foreldrenes læring
og erfaring drøfter jeg om disse foreldrekursene er en riktig investering for
kommunen.
I mitt arbeid som helsesøster har jeg ofte undret meg over at mange såkalte
”ressurssterke” foreldre uttrykker stor grad av utrygghet i foreldrerollen. I teoridelen
har jeg forsøkt å forklare dette ut fra den store samfunnsendringen som har skjedd
siden andre verdenskrig. Synet på barn har endret seg, og dermed også
foreldrerollen. At ulike klasser også i dag ser forskjellig på barn og
barneoppdragelse, er et tema i oppgaven. Videre har jeg fokusert på begrepet
foreldreveiledning og hvordan dette har utviklet seg i takt med det endrede synet på
barn og barneoppdragelse. Jeg har sammenlignet ulike foreldreveiledningsprogram
og sett på hva som virker. Pär Nygrens teori om handlingskompetanse er sentral i
denne masteroppgaven, og jeg har redegjort for hvordan teorien kan knyttes opp mot
foreldres handlingskompetanse i foreldrerollen.