Tidsskriftet «Filmavisa» 1977-1981 «fri debatt og nødvendig korrektiv»?
Abstract
Tidlig i min lesning om Filmavisa kom jeg over Gunnar Iversens artikkel i Rushprint1 om
Fant og andre norske filmtidsskrift, og jeg merket meg utsagnet om at Filmavisa inneholdt
«en spennende debatt om formidling av ideer og holdninger gjennom filmuttrykket, og er i dag
en unik kilde til å forstå den norske 1970- og 1980-tallsfilmen» (Iversen, 2010). Dette fikk jeg
lyst til å undersøke: Hvilke debatter ble ført? Hva var Filmavisas holdning til norsk film;
bidrar avisa, som Iversen påstår, til forståelse av den norske 70- og 80-tallsfilmen? Kanskje er
Filmavisas bidrag viktigere når det gjelder å gi et innblikk i tidens norske filmkulturelle,
kulturelle og politiske strømninger? Hva skrev Filmavisa om? Hadde Filmavisa innflytelse i
norsk filmoffentlighet? Og for å sette avisa inn i en samtidig kontekst: Hvordan var de
samtidige politiske og kulturelle forholdene i Norge, og hva var situasjonen i norsk
filmbransje på overgangen mellom 70-tallet og 80-tallet? Dette er spørsmål jeg ønsker å
belyse i min oppgave. For ikke å gape over for mye, har jeg avgrenset beskrivelsen av den
norske filmoffentligheten til det som relaterer seg direkte til Filmavisa. Jeg vil altså undersøke
Filmavisas debatter, holdning til norsk film og rolle i filmoffentligheten. Iversen plasserer Filmavisa blant de «riktige» norske filmtidsskriftene (2010). Jeg vil
også sette Filmavisa inn i en tidsskriftsammenheng. Men først en kort presentasjon av
Filmavisa.