Blar i Publikasjoner fra Cristin - INN på tidsskrift "Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk"
Viser treff 1-7 av 7
-
Bør «spesialpedagogikk» være et eget felt? Et innenfra-perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen er delvis et svar på Jan Grues (2021) problematisering av grunnlaget for et spesialpedagogiske fagfelt. Han reiser relevant kritikk, men samtidig krever hans problematisering av fagfeltet en større innsikt ... -
A Critical Realist Critique of “Measurement in Quantitative Educational Research: An Instrumental Mistake?” by Sigve Høgheim
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Both Sigve Høgheim and I advance a similar critique of representationalism, operationalism and construct validity as found in psychology. Our respective critiques hinge on the way that these concepts do not adequately ... -
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ... -
Levende begreper - et steinerpedagogisk og vitenskapsfilosofisk blikk på begrepslæring
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Forståelsen av hva begreper er, og kan være, vil variere ut fra ulike vitenskapsfilosofiske posisjoner. Denne variasjonen vil ha betydning for valg av pedagogisk tilnærming til begrepslæring. Man kan imidlertid spørre om ... -
Læreroppfatninger om språkstøttende fagundervisning i språklig heterogene klasser. En kasusstudie
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I artikkelen presenteres en kasusstudie av to læreres samarbeid om å utvikle en inkluderende fagundervisning i klasser der noen elever lærer norsk og fag parallelt. Med inkluderende fagundervisning forstås her en undervisning ... -
Om empiriske nivåer i forskning på inkludering
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Dette er en drøftingsartikkel som reiser spørsmål ved legitimitetsgrunnlaget for empirisk forskning innen inkluderingsfeltet. Det empiriske feltet blir delt inn i to hovednivåer: makronivå og mikronivå. Empirisk forskning ... -
Revisiting studies of multicultural school events from the perspective of strategic essentialism
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The article discusses schools’ use of multicultural school events as a practice designed to enhance inclusion and to prevent prejudice and negative intergroup attitudes in school. While prior research has largely criticized ...