Anordningsprinsippet: et viktig pengeperiodiseringsprinsipp i kommunene
dc.contributor.author | Monsen, Norvald Nytræ | |
dc.date.accessioned | 2014-03-11T12:18:04Z | |
dc.date.available | 2014-03-11T12:18:04Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0333-3019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/191484 | |
dc.description.abstract | Anordningsprinsippet er et viktig pengeperiodiseringsprinsipp i offentlig forvaltning, inkludert i kommunene. Derfor skal denne artikkelen forklare dette periodiserings prinsippet og illustrere det ved hjelp av et talleksempel. Først forklares og illustreres det innenfor rammen av kameralregnskap, som er et regnskap utviklet for bruk i offentlig sektor. Deretter forklares og illustreres prinsippet innenfor rammen av det norske kommuneregnskapet. Avslutningsvis argumenteres det for at vi bør videreutvikle kommune regnskapets anordningsprinsipp slik at det nettopp blir et anordnings prinsipp, for det er det nemlig ikke i dag, til tross for denne benevnelsen | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | kommunaløkonomisk forlag | nb_NO |
dc.subject | rengskap periodisering inntekter utgifter kameralregnskap | nb_NO |
dc.title | Anordningsprinsippet: et viktig pengeperiodiseringsprinsipp i kommunene | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 21-30 | nb_NO |
dc.source.volume | 91 | nb_NO |
dc.source.journal | Kommunal økonomi | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |