Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLamborg, Kristine
dc.contributor.authorLarsen, Axel Wold
dc.date.accessioned2014-07-01T11:40:03Z
dc.date.available2014-07-01T11:40:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197076
dc.description.abstractvår bacheloroppgave foreligger det en teoretisk undersøkelse, samt tre live-innspillinger med artisten Robert Bergstrøm. Vårt mål, i tillegg til å spille inn disse låtene, var å undersøke hvilke faktorer som kunne være med på å påvirke en live-innspilling i studio. Vi kom frem til at små detaljer som for eksempel valg av plekter, justering av mikrofonplassering og slitasje på stemmebåndet kan påvirke en produksjon i stor grad. Videre kom vi frem til at kondensatormikrofoner tilfører et rikt frekvensspekter, men hvis de plasseres på en ufordelaktig måte, kan det oppstå en unaturlig økning på uønskede frekvensområder. Vi har også blitt mer bevisst på at bruken av rommikrofoner kan tilføre en produksjon mye luft og bredde. Lyden fra rommikrofoner blir ikke nødvendigvis så bra alene, men i kombinasjon med nærmikrofoner kan den fungere på en god måte. Vi konkluderte med at live-innspilling i studio kan være en god innspillingsmetode for artister og band som er trygge på låtmaterialet. Det at en artist får mulighet til å fremføre en låt i sin helhet kan også være med på å gjenskape en dynamikk som er vanskelig å få frem ved å spille inn del for del. Resultatet av de tre innspillingene følger vedlagt på CDnb_NO
dc.description.abstractSammendrag engelsk (abstract): The basis of our Bachelor assignment is a theoretical investigation and three live recordings with the artist Robert Bergstrøm. Our main target, in addition to facilitate and manage the recordings, was to investigate and analyze which factors that could affect or influence a live recording in a music studio. We discovered that details such as choice of plectrum, adjustment of microphone placing and wear and tear on the vocal cords could considerably influence a recording. Furthermore, we concluded that use of condenser microphones could add a rich frequency spectrum to the recordings. However, if the condenser microphones are not optimal placed and adjusted, they could result in an unnatural increase of unwanted frequency ranges. We have also experienced that use of room microphones can bring in more air and breadth to a production. The sound from room microphones solely does not guarantee a good result, but by using a combination of close miking and room microphones, this can considerable increase the quality of the production. Our conclusion is that live recordings in studio can be a good approach and alternative for artists and bands who are confident on their song material. The concept of performing a song/music piece in its entirety, without interruption, can create a dynamic “sound” that is difficult to achieve by recording piece by piece.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectmusikkinspillingnb_NO
dc.subjectstudionb_NO
dc.subjectmikrofonbruknb_NO
dc.subjectlive-inspillingernb_NO
dc.subjectkondensatormikrofonernb_NO
dc.titleLive-innspilling i studio med fokus på akustisk gitar og vokalnb_NO
dc.title.alternativeLive studio recording, focusing on acoustic guitar and vocalsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber46nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel