Viten og vilje : en kvantitativ undersøkelse av vitensentre som inspirasjonskilde til ungdoms ønske om å velge realfaglig utdanning
Abstract
Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er hvorvidt vitensentrene i Norge inspirerer ungdom til et ønske om å velge realfaglig utdanning. Falk og Dierkings (2013) kontekstuelle læringsmodell bidrar til å se helheten ved et vitensenterbesøk. Nasjonal og internasjonal forskning omkring realfag og realfagsrekruttering utgjør også en stor del av teorigrunnlaget. Det har bidratt til et bredt forskningsfokus. Avhandlingen er en kartlegging av hvilken betydning vitensentrene har for ungdoms tanker og holdninger til realfag og realfaglig utdanning. Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av en kvantitativ spørreundersøkelse, som foregikk elektronisk gjennom programmet Questback. Utvalget består av ungdom på ungdomsskolen og videregående fra hele landet. Analysene ble gjort i IBM SPSS.
Problemstillingen er: Hvilken rolle spiller de regionale vitensentrene i Norge for rekrutteringen til realfag, sett på bakgrunn av elevers interesser og holdninger til realfag?
Hovedresultatene fra undersøkelsen er at realfaglig selvtillit og realfaglig interesse pekte seg ut som faktorene med størst betydning for ungdoms ønske om realfaglig utdanning og yrke. Realfaglig selvtillit, det å tro på seg selv og egne evner innen realfag, er en mindre omtalt faktor i denne sammenhengen. At denne pekte seg ut som en av de aller viktigste i materialet er derfor svært interessant. Videre viste det seg at vitensentrene har mulighet til å utøve en viss påvirkning både på realfaglig selvtillit og interesse hos ungdom. Dette er positive funn for vitensentrene. Bildet kan imidlertid nyanseres en del. Det kom frem i analysene at vitensentrene har varierende betydning for ungdoms holdninger til realfag og deres ønske om å velge realfaglig utdanning, avhengig av blant annet kjønn. Gutter peker seg ut som generelt mer positive både til realfag og til vitensentrene. Familiens realfaglige engasjement pekte seg også ut som en viktig faktor, både for ungdommenes holdninger til realfag, og for deres utbytte av vitensenteret. Man ser i tillegg at vitensentrene spiller en viktigere rolle for ungdom som allerede har en positiv innstilling til realfag.
Resultatene kan få konsekvenser for hvordan vitensentrene videre kan arbeide med rekruttering til realfagene. Det blir blant annet nødvendig å erkjenne at ungdoms bakgrunn, kjønn og identitetsrelaterte preferanser virker inn på hvilken betydning vitensenteret får for deres forhold til realfag og ønske om realfaglig utdanning.