Barnehagen som danningsarena - veivalg i et ullent danningslandskap : en studie av barnehageansattes forståelse av egen praksis med særlig fokus på danningsbegrepet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/218086Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masterstudien er empirisk og handler om hvilken forståelse barnehageansatte har av egen pedagogisk praksis. Oppgavens utgangspunkt har vært implementeringen av danningsbegrepet i barnehagelovens formålsparagraf og det økende fokuset på barnehagen som danningsarena.
Tittel: Barnehagen som danningsarena – veivalg i et ullent danningslandskap. En studie av barnehageansattes forståelse av egen praksis med særlig fokus på danningsbegrepet.
Formål: Forskningsprosjektet har satt søkelyset på hvordan barnehageansatte begrunner sin forståelse av pedagogisk praksis og følgende problemstilling og forskningsspørsmål er belyst:
Begrunnes pedagogisk praksis med en danningsforståelse?
- Har innføringen av danningsbegrepet i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver endret barnehagens pedagogiske praksis slik barnehageansatte ser det?
- I hvilken grad og hvordan mener barnehageansatte at de legger til rette for barns danning?
Metode: Studien er basert på kvalitativ forskningsmetode. Fire pedagoger fra fire barnehager har gjennom kvalitativt forskningsintervju bidratt til å svare på undersøkelsens problemstilling og forskningsspørsmål. Forskningsfunnene vil bli presentert med utgangspunkt i en hermeneutisk forståelsesramme.
Teori: Oppgaven bygger på teori som omhandler ulike forståelser av danningsbegrepet, og ses i relasjon til sentrale sider ved barnehagens grunnsyn, pedagogikk, verdier og tradisjoner. Den teoretiske gjennomgangen gir et kort historisk tilbakeblikk, men hovedfokuset er å presentere aktuelle endringer som har skjedd i barnehagefeltet i løpet av de siste tiårene. Hensikten er å gi mine lesere et innblikk i ulike temaer som kan ha betydning for barnehageansattes forståelse og utforming av praksis, samt å belyse hva som kan være med å danne grunnlag for deres eventuelle danningsforståelse. Samtidig som jeg med utgangspunkt i oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål har funnet det hensiktsmessig å ha en bred teoretisk tilnærming til den empiriske undersøkelsen. Omsorg, lek, læring og oppdragelsesbegrepet er sammen med danningsbegrepet sentrale temaer i studien.
3
Resultat: Fire sentrale funn fremstår som aktuell i sammenheng med barns hverdagsliv i barnehagen, pedagogisk praksis, voksenrollen og barnehagen som danningsarena.
Funn nummer 1: Informantenes beskrivelser av barnehagehverdagen og pedagogisk praksis viser til en mulig motsetning mellom intensjon og organisering.
Funn nummer 2: Vag begrepsforståelse når det gjelder flere viktige begrep i relasjon til samfunnsmandat og pedagogisk praksis.
Funn nummer 3: Tre av informantene har et klart syn på at oppdragelsen er «ute» av barnehagen.
Funn nummer 4: Arbeidet med danningsbegrepet i informantenes barnehager kan tyde på at det opereres med ulike strategier på tilnærmingen av barnehagelovens § 1 Formål/samfunnsmandat ute i barnehagene.
Disse funnene gjør at det avslutningsvis stilles spørsmål ved om den danningsforståelsen som informantenes intensjoner om pedagogisk praksis beskriver, stemmer overens med deres begrunnede praksis slik den fremstår i studiens analyse og tolkningsarbeid. Derav oppgavens tittel;
Barnehagen som danningsarena – veivalg i et ullent danningslandskap.