Ledermøtet – en arena for læring i organisasjonen?
Abstract
Denne studien har utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hvordan reflekterer ledermøtene i barnehagen lærings- og utviklingsrelaterte temaer?
Her fremkommer det at studien har fokus på lederskap og læring.
For å besvare problemstillingen ble det jobbet ut fra følgende to forskningsspørsmål:
Forskningsspørsmål:
1. Hvis hovedvekten av temaene/ sakene er i tråd med å fremme læring i organisasjonen, er dette
bevisst / ubevisst?
2. Hvilke temaer / saker (eventuelt) er til hinder for utvikling og læring, er dette bevisst /
ubevisst?
Kvalitativ forskningstilnærming herunder dokumentstudie og strukturert intervju bidrar til å
besvare studien. Problemstillingen starter med hvordan, dette er valgt grunnet den dekkende
beskrivelsen ordet innebærer. Hvordan dekker både den kvalitative tilnærmingen og valget om å
telle og kategorisere saker / temaer i både referat og intervjuer.
Underveis blir det redegjort for teori som på ulike måter vil belyse problemstillingen stilt i
studien. Læring og motivasjonsbegrepet, generell organisasjonslæring, enkel og
dobbeltkretslæring, de fem disipliner, kompetansebegrepet, lederteorier og avslutningsvis belyses
styrerens ulike ledelsesfunksjoner.
Gadamers hermeneutikk danner grunnlaget for arbeidet med teori og empiri, gjennom prinsippet
om den hermeneutiske sirkel.
Syv styrere, syv intervjuer, 70 referater med ca 300 saker ble vurdert som tilstrekkelig for å belyse
problemstillingen. Referater og intervjuer omhandler lederskap i barnehagen, og det ble forsøkt å
finne tematiske saker som kunne belyse hvorvidt faglige og utviklingsfremmende temaer ble
vektlagt på ledermøtene eller om hovedvekten lå på andre temaer. Dette kan eksempelvis være
saker som er mer praktisk orienterte, og som kan bidra til å hemme lærings- og
utviklingsprosesser.
4
Med ledermøter menes møtene mellom styrer og pedagogiske ledere. Underveis i oppgaven
omtales barnehagestyrer som hun og de pedagogiske lederne kan også bli omtalt som pedagogene.
Innsamlet data viser at styrerne retter oppmerksomhet mot utviklings- og læringsrelaterte tema.
Ledermøtene reflekterer tema som fremmer faglig utvikling og læring. Videre viste styrerne gode
kunnskaper om hvilke faktorer som bidrar til læring blant kollegaer. Det er allikevel viktig å
poengtere at selv om styrerne viste gode kunnskaper om hvordan en fremmer læring blant
kollegaer, sier studien lite om hvorvidt styrerne evner å omsette refleksjon og diskusjon til
praktiske handlinger i hverdagen.
Datamaterialets validitet tilsier at resultatene ikke er egnet for generalisering, en kan si at det
foreligger noen tendenser. Hovedårsaken til dette er få respondenter, den homogene aldersgruppen
styrere og at de kommer fra samme bydel.
I lys av drøftingene kan en anslå at ledermøtet i barnehagen er en arena som reflekterer lærings -
og utviklingsprosesser. Resultatene munnet også ut i flere forslag til videre forskning på temaet.
Disse var:
• Kvalitativ forskning med pedagogiske ledere som informanter
• Forskning hvor forsker er observatør
• Forskning hvor forsker benytter aksjonsforskning