• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledermøtet – en arena for læring i organisasjonen?

Eikseth, Hege Cecilie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
PED3015 masteroppgave Hege Cecilie Eikseth september 2015.pdf (17.31Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2374698
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [66]
Abstract
Denne studien har utgangspunkt i følgende problemstilling:

Hvordan reflekterer ledermøtene i barnehagen lærings- og utviklingsrelaterte temaer?

Her fremkommer det at studien har fokus på lederskap og læring.

For å besvare problemstillingen ble det jobbet ut fra følgende to forskningsspørsmål:

Forskningsspørsmål:

1. Hvis hovedvekten av temaene/ sakene er i tråd med å fremme læring i organisasjonen, er dette

bevisst / ubevisst?

2. Hvilke temaer / saker (eventuelt) er til hinder for utvikling og læring, er dette bevisst /

ubevisst?

Kvalitativ forskningstilnærming herunder dokumentstudie og strukturert intervju bidrar til å

besvare studien. Problemstillingen starter med hvordan, dette er valgt grunnet den dekkende

beskrivelsen ordet innebærer. Hvordan dekker både den kvalitative tilnærmingen og valget om å

telle og kategorisere saker / temaer i både referat og intervjuer.

Underveis blir det redegjort for teori som på ulike måter vil belyse problemstillingen stilt i

studien. Læring og motivasjonsbegrepet, generell organisasjonslæring, enkel og

dobbeltkretslæring, de fem disipliner, kompetansebegrepet, lederteorier og avslutningsvis belyses

styrerens ulike ledelsesfunksjoner.

Gadamers hermeneutikk danner grunnlaget for arbeidet med teori og empiri, gjennom prinsippet

om den hermeneutiske sirkel.

Syv styrere, syv intervjuer, 70 referater med ca 300 saker ble vurdert som tilstrekkelig for å belyse

problemstillingen. Referater og intervjuer omhandler lederskap i barnehagen, og det ble forsøkt å

finne tematiske saker som kunne belyse hvorvidt faglige og utviklingsfremmende temaer ble

vektlagt på ledermøtene eller om hovedvekten lå på andre temaer. Dette kan eksempelvis være

saker som er mer praktisk orienterte, og som kan bidra til å hemme lærings- og

utviklingsprosesser.

4

Med ledermøter menes møtene mellom styrer og pedagogiske ledere. Underveis i oppgaven

omtales barnehagestyrer som hun og de pedagogiske lederne kan også bli omtalt som pedagogene.

Innsamlet data viser at styrerne retter oppmerksomhet mot utviklings- og læringsrelaterte tema.

Ledermøtene reflekterer tema som fremmer faglig utvikling og læring. Videre viste styrerne gode

kunnskaper om hvilke faktorer som bidrar til læring blant kollegaer. Det er allikevel viktig å

poengtere at selv om styrerne viste gode kunnskaper om hvordan en fremmer læring blant

kollegaer, sier studien lite om hvorvidt styrerne evner å omsette refleksjon og diskusjon til

praktiske handlinger i hverdagen.

Datamaterialets validitet tilsier at resultatene ikke er egnet for generalisering, en kan si at det

foreligger noen tendenser. Hovedårsaken til dette er få respondenter, den homogene aldersgruppen

styrere og at de kommer fra samme bydel.

I lys av drøftingene kan en anslå at ledermøtet i barnehagen er en arena som reflekterer lærings -

og utviklingsprosesser. Resultatene munnet også ut i flere forslag til videre forskning på temaet.

Disse var:

• Kvalitativ forskning med pedagogiske ledere som informanter

• Forskning hvor forsker er observatør

• Forskning hvor forsker benytter aksjonsforskning
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit