Vurdering av minoritetselevers språkferdigheter i grunnskolen.
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2379036Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Randen, G. T. (2015). Vurdering av minoritetselevers språkferdigheter i grunnskolen. NOA. Norsk som andrespråk(1-2), 348-370.Sammendrag
Vurdering, testing og kartlegging er et omdiskutert tema i norsk skolepolitikk,
og minoritetsspråklige elevers resultater på ulike typer vurderinger
får mye oppmerksomhet. Denne artikkelen gir en oversikt over forskningen
på vurdering av minoritetselevers språk i skolen ved å se på hva som har
vært i forskernes søkelys på dette området de siste 30 årene. Artikkelen er
basert på norske studier der selve vurderingen eller resultatene av den er
det sentrale. I artikkelens første del tematiseres forskning på ulike kartleggingsverktøy
og –rutiner som brukes i skolen, og hvordan disse verktøyene
fungerer i møte med minoritetselever. Videre presenteres forskning relatert
til vurdering på elevenes morsmål, og eventuelle sammenhenger mellom
vurdering på morsmål og på norsk. Oppfølging av vurdering og krav til
lærerkompetanse i skolens vurderingsarbeid diskuteres avslutningsvis.
Forskningen som presenteres, ses i lys av de utdanningspolitiske rammene
for vurdering i skolen.
Beskrivelse
Artikkelen er opprinnelig gitt ut i tidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk. Tidsskriftet er tilgjengelig via forlagets hjemmeside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/issue/archive