Show simple item record

dc.contributor.authorLervik, Monica
dc.date.accessioned2016-03-08T10:07:45Z
dc.date.available2016-03-08T10:07:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2381751
dc.descriptionForskningsmetode i profesjonsrettede lærerutdanningsfag-kvalitativ metode, høsten 2015nb_NO
dc.description.abstractI dette essayet vil jeg se på ulike forskningsetiske problemstillinger knyttet til forskerens forforståelse og fordommer i kvalitativ intervjuing. Jeg vil belyse problemstillingen med Gadamers filosofi og med begrepene forforståelse og fordommer i hvordan en forsker kan utvikle en reflektert holdning til egen forforståelse i kvalitativ intervjuing. Hvordan kan Hermeneutikken og Gadamers begreper fordommer og forforståelse bidra til at jeg er bevisst og reflektert til min egen subjektivitet og forforståelse i intervjusituasjonen? Det kvalitative forskningsintervjuet vil være en samtale mellom forsker og informant som begge vil være med på å påvirke intervjusituasjonen. Jeg er opptatt av at min teoribakgrunn, hypoteser og antagelser kan både være positivt og negativt i den kvalitative intervjusituasjonen. Hvordan kan min forforståelse influere intervjusituasjonen?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectforskningsmetodenb_NO
dc.subjectetikknb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleRedegjørelse for og drøfting av hvordan en forsker kan utvikle en reflektert holdning til en egen forforståelse i kvalitativ intervjuing, i lys av Gadamer.nb_NO
dc.typeWorking papernb_NO
dc.source.pagenumber11nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record