• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Experiences of physical education and its contribution toward sport and physical activity

Moe, Julie Slapø
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Moe.pdf (1.092Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2393019
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health [79]
Abstract
Abstract: Aim of the study: The aim of this study was to acquire knowledge about 15-16-year-old

girls’ experiences and attitudes toward physical education, and to see if they perceived the

subject to have any impact on their sporting participation or their physical activity in leisure,

with possibility to strengthen PE’s role as a health promoting arena. Methods: A single case

study conducted in an elementary school southeast in Norway. Data was collected by eight

focus-group interviews, with a total of 35 ‘sporty’ girls in 10th grade, as well as short

questionnaires in front of the interviews, which mapped their background information. The

last step of the process was conducted with a thematic analysis with an inductive approach.

Findings and conclusion: The findings showed a diverse range of experiences of the subject,

but it mainly emerged positive attitudes toward PE. The PE teacher was emphasized as

significant relative to all aspects concerning the subject. It was not found any contribution of

PE to affect sports participation, either to start or continue with sports, as primary and

secondary socialization involving family and friends were the most common contributor for

developing a sporting habitus, and also their sports participation. There was though found a

relationship from sports to PE, as those who engaged in organized youth sport in leisure were

more physically and mentally prepared for PE. The girls’ perceptions of PE’s impact on PA in

their leisure were varied, but suggested that there is a relation between the two, especially

during the personal exercise period. PE teachers do not fulfil their expected roles as

contributors toward inspiring to physical activity.

Key words: Physical education, youth sport, physical activity, girls, PE teachers, public

health
 
Norsk sammendrag: Formålet med studien: Formålet med studien var å få kjennskap til erfaringer og holdninger

til kroppsøvingsfaget hos 15-16 år gamle jenter, og få kjennskap til deres oppfattelse av om

kroppsøvingsfaget på noen måte bidrar til deres idrettsdeltakelse eller fysiske aktivitet på

fritiden. Dette med mulighet for å styrke kroppsøvingsfagets rolle som en helsefremmende

arena. Metode: Det har blitt gjennomført en case studie ved en ungdomsskole sørøst i Norge.

Datainnsamlingen skjedde ved åtte fokusgruppe intervjuer med totalt 35 idrettslige jenter i

tiende klasse, og korte spørreskjema som omhandlet deltakernes bakgrunnsinformasjon som

ble utdelt og innsamlet like før intervjuene. Resultater og konklusjon: Resultatene viser et

bredt spekter av opplevelser knyttet til kroppsøvingsfaget, men i hovedsak positive holdninger

til faget. Kroppsøvingslæreren ble fremhevet som særdeles viktig i forhold til alle aspekter

ved faget. Det ble ikke funnet noen påvirkning av kroppsøvingsfaget til idrettsdeltakelse,

verken til å starte med idrett eller til å fortsette i senere tid. Primær og sekundærsosialisering

med familie og venner ble fremhevet som den største påvirkningsfaktoren på utviklingen av

’idretts habitus’, og dermed også til å påvirke deres deltakelse innen idrett. Funnene i studien

viser et forhold mellom idrett og kroppsøving, ved at de som var involvert i organisert idrett

var bedre fysisk og mentalt rustet for kroppsøving. Det var varierte oppfatninger av

kroppsøvingsfagets innvirkning på fysisk aktivitet på fritiden, men resultatene tyder på et

forhold mellom de to variablene, spesielt i løpet av egentreningsperioder. Kroppsøvingslærere

oppfyller ikke deres påtenkte roller som inspirasjonskilder for fysisk aktivitet.

Nøkkelbegreper: Kroppsøving, idrett, fysisk aktivitet, jenter, kroppsøvingslærere, folkehelse
 
Description
Master i folkehelsevitenskap med vekt på endringer av livsstilsvaner, 2016

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit