Experiences of physical education and its contribution toward sport and physical activity
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2393019Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Abstract: Aim of the study: The aim of this study was to acquire knowledge about 15-16-year-old
girls’ experiences and attitudes toward physical education, and to see if they perceived the
subject to have any impact on their sporting participation or their physical activity in leisure,
with possibility to strengthen PE’s role as a health promoting arena. Methods: A single case
study conducted in an elementary school southeast in Norway. Data was collected by eight
focus-group interviews, with a total of 35 ‘sporty’ girls in 10th grade, as well as short
questionnaires in front of the interviews, which mapped their background information. The
last step of the process was conducted with a thematic analysis with an inductive approach.
Findings and conclusion: The findings showed a diverse range of experiences of the subject,
but it mainly emerged positive attitudes toward PE. The PE teacher was emphasized as
significant relative to all aspects concerning the subject. It was not found any contribution of
PE to affect sports participation, either to start or continue with sports, as primary and
secondary socialization involving family and friends were the most common contributor for
developing a sporting habitus, and also their sports participation. There was though found a
relationship from sports to PE, as those who engaged in organized youth sport in leisure were
more physically and mentally prepared for PE. The girls’ perceptions of PE’s impact on PA in
their leisure were varied, but suggested that there is a relation between the two, especially
during the personal exercise period. PE teachers do not fulfil their expected roles as
contributors toward inspiring to physical activity.
Key words: Physical education, youth sport, physical activity, girls, PE teachers, public
health Norsk sammendrag: Formålet med studien: Formålet med studien var å få kjennskap til erfaringer og holdninger
til kroppsøvingsfaget hos 15-16 år gamle jenter, og få kjennskap til deres oppfattelse av om
kroppsøvingsfaget på noen måte bidrar til deres idrettsdeltakelse eller fysiske aktivitet på
fritiden. Dette med mulighet for å styrke kroppsøvingsfagets rolle som en helsefremmende
arena. Metode: Det har blitt gjennomført en case studie ved en ungdomsskole sørøst i Norge.
Datainnsamlingen skjedde ved åtte fokusgruppe intervjuer med totalt 35 idrettslige jenter i
tiende klasse, og korte spørreskjema som omhandlet deltakernes bakgrunnsinformasjon som
ble utdelt og innsamlet like før intervjuene. Resultater og konklusjon: Resultatene viser et
bredt spekter av opplevelser knyttet til kroppsøvingsfaget, men i hovedsak positive holdninger
til faget. Kroppsøvingslæreren ble fremhevet som særdeles viktig i forhold til alle aspekter
ved faget. Det ble ikke funnet noen påvirkning av kroppsøvingsfaget til idrettsdeltakelse,
verken til å starte med idrett eller til å fortsette i senere tid. Primær og sekundærsosialisering
med familie og venner ble fremhevet som den største påvirkningsfaktoren på utviklingen av
’idretts habitus’, og dermed også til å påvirke deres deltakelse innen idrett. Funnene i studien
viser et forhold mellom idrett og kroppsøving, ved at de som var involvert i organisert idrett
var bedre fysisk og mentalt rustet for kroppsøving. Det var varierte oppfatninger av
kroppsøvingsfagets innvirkning på fysisk aktivitet på fritiden, men resultatene tyder på et
forhold mellom de to variablene, spesielt i løpet av egentreningsperioder. Kroppsøvingslærere
oppfyller ikke deres påtenkte roller som inspirasjonskilder for fysisk aktivitet.
Nøkkelbegreper: Kroppsøving, idrett, fysisk aktivitet, jenter, kroppsøvingslærere, folkehelse
Beskrivelse
Master i folkehelsevitenskap med vekt på endringer av livsstilsvaner, 2016