Digitale kart hos VG-Nett – en studie av digitale karts funksjon.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2406573Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne avhandlingen tar for seg utviklingen av nettavisen som medium og spesifikt hvordan
VG-Nett bruker kart som digital historiefortelling i utvalgte saker. Min antakelse har vært at
nettavisene bruker kart for å understøtte tradisjonelle nyhetsartikler, ikke som en egen
historie. Problemstillingen i denne avhandlingen er derfor hvilken funksjon digitale kart har i
nettavis-saker.
For å finne svar på problemstillingen benytter denne avhandlingen et eksplorativt design og
gjennom det kvalitative metoder med en induktiv tilnærming. Metodene er i hovedsak
utformet gjennom tekstanalyse, men jeg har også brukt intervju for å få en grunnleggende
forståelse av hvordan VG-Nett jobber og ikke minst hvordan de planlegger for fremtiden. Det
teoretiske rammeverket i avhandlingen er i hovedsak tuftet på sosialsemiotikk og retorikk,
men også elementer fra norsk mediehistorie, og da i særdeleshet norsk internetthistorie, er viet
plass.
Studien har avdekket at digitale karts funksjon hos VG-Nett er noe mer enn bare understøtte
til tradisjonelle artikler. Kartet er et bærende element i seg selv og i enkelte tilfeller opptrer de
digitale kartene som en egen sjanger. Analysen viser også at slike kartproduksjoner er svært
krevende ressursmessig. Intervju med ansatte i VG bekrefter at det ikke nødvendigvis blir
mindre digitale kartproduksjoner, men at det vil ble en dreining mot mer statiske innhold, da
dette er billigere og raskere å produsere. De verbalspråklige modalitetene er fortsatt også
viktige i en nettavisproduksjon og vil fortsatt stå for den største andelen av det produserte
materialet.
Gjennom studien har jeg funnet ut at digitale kart er en kreativ og annerledes måte å jobbe
med redaksjonelt innhold på. Responsen fra leserne gjennom kommentarfeltene er svært
positiv og det er tydelig at produktene blir godt mottatt. English:
This thesis concerns the development of the newspaper as a medium and specifically how
VG-Nett using maps as digital storytelling in selected cases. My assumption has been that
online newspapers are using maps to support traditional news stories, not as a separate story.
The statement of the problem in this thesis is; which function does the digital maps have in
online newspapers.
To find answers to the problem using this paper an exploratory design and through the
qualitative methods with an inductive approach. The methods are mainly formed through text
analysis, but I have also used the interview to get a basic understanding of how VG-Nett
works and what they plan for the future. The theoretical framework of the thesis is mainly
founded on social semiotics and rhetoric, but also elements from Norwegian media history,
and particularly Norwegian internet history, is devoted space.
The study has revealed that digital maps in VG-Nett is something more than just a support for
traditional articles. The map is a fundamental element in themselves and in some cases the
digital maps act as a separate genre. The analysis also shows that such map productions are
quite demanding in terms of resources. VG employee interviews confirms that they will
continue with digital map productions, but that it will became a shift towards more static
content, as this is cheaper and faster to produce. The verbal language modalities are still
important in a news production and will continue to be responsible for the largest share of the
produced material.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i digital kommunikasjon og kultur, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016.