Fra taus kunnskap til profesjonell releasjonskompetanse?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410211Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne undersøkelsen er å finne ut hvordan et utvalg lærere tenker om elev-lærer relasjonen, hvor bevisste de er og hvordan de anvender relasjonsperspektivet også i utfordrende relasjoner. For å belyse dette er det anvendt intervju av fem lærere på en skole i Gjøvik kommune. Funnene intervjuene gir, drøftes opp i mot teoretiske perspektiver som taus kunnskap, refleksjon, relasjonsteori og systemteoretisk kommunikasjonsforståelse.
Denne oppgaven forsøker å vise hvordan man ved å binde sentrale trekk ved læreres relasjonsforståelse sammen med tidligere forskning, kan gi økt kunnskap om deler av endringsprosessen lærerne befinner seg i. Dette kan gi en bedre forståelse av hva som er viktige elementer i yrkesutøvelsen, og samtidig underbygge de funnene som kommer fram i intervjuene. Mye tyder på at lærerne har byttet ut egenskaps- og årsaksforklaring av elever med det relasjonelle perspektivet, der anerkjennelse er et sentralt begrep.
En konklusjon er at relasjonskompetanse er et pedagogisk fagområde som lærerne har en helhetlig tilnærming til. Dette viser seg ved systematisk jobbing med egen praksis: Hvordan de legger til rette for relasjonsbygging og på hvilken måte de arbeider med å utvikle egen relasjonskompetanse gjennom refleksjon.