Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHuse, Silje Katrine Sandsdalen
dc.date.accessioned2016-09-30T07:05:35Z
dc.date.available2016-09-30T07:05:35Z
dc.date.issued2016-09-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412088
dc.descriptionFordypningsoppgave i helsesøsterutdanning, 2016nb_NO
dc.description.abstractTittel: « Skolevegring i et helsesøsterperspektiv Hensikt og formål: Hensikten med oppgaven er at helsesøster skal få dypere forståelse for begrepet skolevegring og en økt innsikt i- og bevisstgjøring av sin rolle i møte med disse barna. Problemstilling: Hvilke faktorer er viktig i helsesøsters identifisering og oppfølging av elever med skolevegringsadferd? Metode: Oppgave er en litteraturstudie. For å tilegne meg nødvendig kunnskap og kompetanse om skolevegring og helsesøsters rolle og funksjon, har jeg fordypet meg i forskning og relevant litteratur. Det er gjort systematiske litteratur søk i databasene: Oria, Cinahl og PubMed i perioden oktober 2015-februar 2016. Resultat: Hovedfunnene viser at skolevegring er en sammensatt gruppe elever som kan være krevende å identifisere og følge opp både for familien, lærer, skolehelsetjeneste og annet hjelpeapparat. Det er viktig med en felles forståelse og et bredt tverrfaglig samarbeid. Foreldrene må tidlig inkluderes og det er vesentlig med en god dialog og samstemt tilnærming til elevens utfordringer. En tilgjengelig helsesøster virker forbyggende på elevers skolefravær. Skolevegrere kommer ofte til helsesøsters kontor med diffuse symptomer, og det er viktig med en tidlig identifisering av problemet for å oppnå best resultat. Skolen må ha et effektivt fraværssystem som fanger opp enkeltelevers fravær tidlig, og gode rutiner for å kontakte helsesøster ved bekymring. Gruppesamtaler, individuelle samtaler med eleven og foreldreveiledning kan være intervensjonsmetoder helsesøster kan anvende i møte med skolevegrere. Konklusjon: Dette studiet tydeliggjør viktigheten av en tilgjengelig helsesøster for tidlig å fange opp elever med skolevegringsadferd. Tidlig identifisering og oppfølging av barn med skolevegringsadferd vil kunne forebygge at barn faller utenfor samfunnet, og de alvorlige konsekvensene dette får for barnet selv og samfunnet som helhet. Sentrale begreper: : school refuse, school phobia, community health nursing, nursenb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSchool Refuseeng
dc.subjectSchool Phobiaeng
dc.subject.meshCommunity Health Nursingeng
dc.subject.meshkommunal sykepleienob
dc.subject.meshskolefobinob
dc.subject.meshskolehelsetjenesternob
dc.subject.meshSchool Health Serviceseng
dc.subject.meshhelsesøstrenob
dc.subject.meshPublic Health Nurseseng
dc.titleSkolevegring i et helsesøsterperspektivnb_NO
dc.typeStudent paper, othersnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine, Social medicine: 801nb_NO
dc.source.pagenumber29 s,nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel