Tilgjengelighet til skolehelsetjenesten
Abstract
Tittel Tilgjengelighet til skolehelsetjenesten
Bakgrunn I oppgaven min har jeg ønsket å se på om kommunene følger opp anbefalt bemanningsnorm for helsesøstre i skolehelsetjenesten. Anbefalingen er et ledd i planen om å styrke helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Jeg har også sett på hva som skal til for å kalle skolehelsetjenesten tilgjengelig for elevene. Kompleksiteten i begrepet tilgjengelig forsøker jeg å få frem gjennom å trekke det inn både hos helsesøster som person, men også knyttet til tilstedeværelse og åpningstider. Det har vært viktig å få tak i elevenes ønsker og tanker rundt tilgjengeligheten til tjenesten.
Problemstilling Kan vi kalle skolehelsetjenesten et tilgjengelig tilbud til elevene?
Metode Oppgaven er et litteraturstudie hvor jeg har søkt forskning, artikler og faglitteratur på feltet for å belyse behovet for bemanning og hva elevene ønsker seg av tjenesten.
Presentasjon av artikler De artiklene jeg har valgt, har fått et eget kapittel hvor jeg går grundig gjennom dem én etter én. Her går det blant annet frem hvor og hvordan jeg har funnet artiklene, hvorfor jeg har valgt dem, hensikten med og resultatene fra de enkelte artiklene.
Diskusjon Jeg ser at vi i Norge ikke er i nærheten av å oppfylle anbefalt bemanningsnorm for helsesøstre i skolehelsetjenesten. Forskning viser at mer tilstedeværende helsesøster og mer tilgjengelig tjeneste, blir brukt langt mer av elever og lærere. Elevene ønsker seg en tjeneste som er der for dem når de trenger det, som er tydelig på sin taushetsplikt. De trenger en helsesøster som er åpen og kunnskapsrik, tillitsvekkende og omsorgsfull. Konklusjon Jeg konkluderer med at vi ikke kan kalle skolehelsetjenesten et reelt tilgjengelig tilbud til elevene, så lenge vi ikke har helsesøster tilstede på skolene når elevene er der, og så lenge elevene ikke oppfatter tjenesten som tilgjengelig. Det er elevene vi skal være der for.
Nøkkelord skolehelsetjeneste, helsesøster, tilgjengelighet
Description
Fordypningsoppgave i helsesøsterutdanning, 2016