Lokalmedisinsk senter som nasjonal innovasjonsidé og interkommunal innovasjonsprosess : En kvalitativ casestudie om utvikling av tre interkommunale lokalmedisinske sentre
Doctoral thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2424868Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innovasjon er et fenomen som i dag anerkjennes som viktig for å møte fremtidens utfordringer
i den offentlige tjenesteytende sektoren. Samtidig er innovasjon i det offentlige
et forholdsvis nytt forskningsfelt, og det er behov for mer kunnskap om hvordan
offentlige innovasjonsprosesser foregår. Denne avhandlingens bidrag er at den utforsker
prosessen som skjer der kommunale aktører, på initiativ fra staten, går sammen for å
utvikle nye interkommunale lokalmedisinske sentre (LMS).
Avhandlingen er basert på en casestudie i tre kommuneregioner som alle har mottatt
statlige tilskuddsmidler for å utvikle LMS. Med betegnelsen lokalmedisinske sentre
(LMS) menes her kommunale helsetjenestetilbud der en eller flere kommuner samarbeider
med spesialisthelsetjenesten om tjenester til pasienter før, etter og istedenfor
innleggelse i sykehus (Nasjonal Helse- og omsorgsplan (2011–2015), s. 60).
Avhandlingen består av en sammenstilling (kappe) og tre artikler. De tre artiklene ligger
vedlagt. I tillegg finnes et sammendrag av sentrale bidrag i artiklene i sammenstillingens
kapittel fire. Grunnleggende teoretiske rammeverk er skandinavisk nyinstitusjonell teori,
samstyringsteori, makt og nyere perspektiver på innovasjon i offentlig sektor. Med
utgangspunkt i disse ulike teoretiske tilnærmingene og et rikt datamateriale, synligjør
avhandlingen ulike aspekter ved prosessen der kommunale aktører forsøker å tilpasse
den nasjonalt initierte innovasjonsideen LMS til lokal praksis.
Samlet sett søker avhandlingen å bidra til kunnskapsutvikling innenfor feltet offentlig
tjenesteinnovasjon. Datamaterialet og ulike teoretiske perspektiver viser at både nasjonale
økonomiske insentiver og aktørers oversettelseskreativitet og makt har innvirkning
på hvordan samarbeidsbaserte innovasjonsprosesser foregår. Til sammen kan disse forhold
ses som både drivkrefter og barrierer. De kan anses som drivkrefter ved at a) økonomiske
insentiver skaper rom for entusiastiske og kreative enkeltindivider til å få gjennomslag
for sine egne perspektiver på innovasjon. I tillegg b) at økonomiske insentiver i
seg selv kan bidra til oversettelseskreativitet ved at aktører kontinuerlig føler seg presset
til å respondere på nye omstendigheter, samtidig som disse også skal tilpasses allerede
etablert praksis - dermed fremvekst av innovasjoner. De kan samtidig ses på som barrierer
fordi entusiastiske og dedikerte enkeltaktører med slike midler kan få en mulighet til
å drive frem egne perspektiver, slik at andre aktørers og potensielle bidragsyteres betraktningsmåter
i deler av innovasjonsprosessen kan bli satt på sidelinjen.