Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill.
Original version
Faldet, A.-C. & Lekhal, R. (2016). Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill. Spesialpedagogikk, 81(3), 51-64.Abstract
Norsk:
Kunnskapen om jenter med et volds- og aggresjonsproblem er
langt mer sparsom enn tilsvarende vansker hos gutter. Denne
studien utnytter data fra 9442 elever, hvorav 60 jenter og 254
gutter er definert til å ha voldelig atferd, for å undersøke hva
som kjennetegner jenter som viser voldelig atferd. Resultatene
viste blant annet at jenter med voldelig atferd trives dårligere,
føler seg mer isolert og opplever sitt klassemiljø og relasjoner
til medelever dårligere enn det gutter med voldelig atferd
gjør. Resultatene og praktiske implikasjoner diskuteres i lys av
relevant litteratur og tidligere forskning. English:
Girls with violent behavior
Knowledge about girls with violence and aggression problems
is far sparser than the corresponding difficulties for boys. This
study utilizes data from 9442 students, of which 60 girls and
254 boys are defined with violent behavior, in order to examine
the characteristics of girls who show violent behavior. The
results showed that girls with violent behavior enjoy school
less, feel more isolated, and experience the class environment
and relations with peers poorer than boys with violent behavior
do. The results and practical implications are discussed in the
light of relevant literature and previous research.
Description
Denne artikkelen er publisert i Spesialpedagogikk. Utgivers nettsider finnes her: https://www.utdanningsnytt.no/spesialpedagogikk/