• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill.

Faldet, Ann-Catrin; Lekhal, Ratib
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Faldet_Lekhal.pdf (165.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2430162
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1282]
Original version
Faldet, A.-C. & Lekhal, R. (2016). Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill. Spesialpedagogikk, 81(3), 51-64.  
Abstract
Norsk:

Kunnskapen om jenter med et volds- og aggresjonsproblem er

langt mer sparsom enn tilsvarende vansker hos gutter. Denne

studien utnytter data fra 9442 elever, hvorav 60 jenter og 254

gutter er definert til å ha voldelig atferd, for å undersøke hva

som kjennetegner jenter som viser voldelig atferd. Resultatene

viste blant annet at jenter med voldelig atferd trives dårligere,

føler seg mer isolert og opplever sitt klassemiljø og relasjoner

til medelever dårligere enn det gutter med voldelig atferd

gjør. Resultatene og praktiske implikasjoner diskuteres i lys av

relevant litteratur og tidligere forskning.
 
English:

Girls with violent behavior

Knowledge about girls with violence and aggression problems

is far sparser than the corresponding difficulties for boys. This

study utilizes data from 9442 students, of which 60 girls and

254 boys are defined with violent behavior, in order to examine

the characteristics of girls who show violent behavior. The

results showed that girls with violent behavior enjoy school

less, feel more isolated, and experience the class environment

and relations with peers poorer than boys with violent behavior

do. The results and practical implications are discussed in the

light of relevant literature and previous research.
 
Description
Denne artikkelen er publisert i Spesialpedagogikk. Utgivers nettsider finnes her: https://www.utdanningsnytt.no/spesialpedagogikk/
Publisher
Utdanningsforbundet
Journal
Spesialpedagogikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit