dc.contributor.author | Sunnevåg, Anne-Karin | |
dc.date.accessioned | 2017-02-17T09:40:17Z | |
dc.date.available | 2017-02-17T09:40:17Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Sunnevåg, A.-K. (2016). Forbedringsarbeid i danske folkeskoler - en effektstudie med vekt på elevers læringsmiljø og læringsutbytte. Paideia(11), 7-26. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1904-9633 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2431167 | |
dc.description | Dette er forlagets versjon av en artikkel publisert i Paideia. Lenke til tidsskriftets hjemmeside: http://www.hihm.no/prosjektsider/sepu/tidsskriftet-paideia | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne longitudinelle studien undersøkes resultater på sentrale variabler relatert til elevers læringsmiljø og læringsutbytte i 20 danske folkeskoler som har implementert LP-modellen (læringsmiljø og pedagogisk analyse). LP-modellen er en skoleomfattende intervensjon som har som mål å bidra til å styrke skolers læringsmiljø og realisere elevers potensial for læring og utvikling. Et longitudinelt alderskohortdesign er anvendt.Ca. 6500 elever i 4.–9. klasse (alder 11–16 år) rapporterer om sine opplevelser av sentrale sider ved læringsmiljøet, og klasselærerne deres rapporterer om elevenes læringsutbytte ved tre ulike måletidspunkt over en periode på fire år. Resultatene viser at alle trinn har en effektstørrelse i nærheten av og over d 0,20 på to og tre variabler. Det er en liten, men signifikant forbedring fra første til andre måletidspunkt to år etter at prosjektperioden startet. Forbedringen blir opprettholdt og for flere trinn også styrket ved
tredje måling fire år etter oppstart. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Dafolo forlag | nb_NO |
dc.subject | LP-modellen | nb_NO |
dc.subject | læringsutbytte | nb_NO |
dc.subject | læringsmiljø | nb_NO |
dc.subject | Danmark | nb_NO |
dc.title | Forbedringsarbeid i danske folkeskoler – en effektstudie med vekt på elevers læringsmiljø og læringsutbytte. | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 7-26 | nb_NO |
dc.source.journal | Paideia | nb_NO |
dc.source.issue | 11 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1364867 | |