Nyankomne barn og unge i den norske utdanningskonteksten
Original version
Nordand: Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 2016, 11(2), 13-33Abstract
Nyankomne barn og unge i den norske utdanningskonteksten er en økende gruppe, men har fått relativt lite oppmerksomhet i forskningen. Vi definerer nyankomne som barn og unge som er nye i Norge, og som av den grunn har spesielle opplæringsbehov. Artikkelen gir et historisk riss av norsk innvandring, samt en oversikt over opplæringstilbudene for ulike grupper nyankomne med hensyn til alder og oppholdsstatus. Det finnes ingen offentlig statistikk over nyankomne, men andre kilder avdekker at de fleste kommer fra Afghanistan, Eritrea, Polen, Syria og Somalia. Barn i grunnskolealder har rett til opplæring, uavhengig status. Asylbarn under eller over skolepliktig alder faller ikke under barnehage- eller grunnskolelovene og har dermed ikke de samme rettighetene som barn med bosettingstillatelse. Det finnes en del kartlegginger og andre tilstandsrapporter, men lite forskning på hvordan opplæringen for de ulike gruppene fungerer. Vi kan likevel konkludere at det ikke er noen faglige grunner for hvorfor noen grupper får bedre opplæringsvilkår enn andre.