• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Forskningsrapport
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Forskningsrapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av læringsmiljø med fokus på relasjonsbygging

Røthe, Randi Hojem; Risløw, Tove
Research report
Thumbnail
View/Open
171_forskrapp_2017_INN_Lillehammer.pdf (559.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2432055
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Lillehammer Forskningsrapport [74]
Abstract
Tidligere forskning viser at godt læringsmiljø er en forutsetning for god læring. En beskrivelse av et godt læringsmiljø kan omfatte studentenes deltagelse i et sosialt og faglig felleskap, deres relasjoner til medelever og lærere, hvordan vi som faglærere leder studentgruppen, hvilke normer, regler og verdier som gjelder, hvilke krav vi stiller til studentene, hvilke tilbakemeldinger vi gir samt det fysiske miljøet på høyskolen.

Bakgrunn for prosjektet var at vi observerte en situasjon der vi brukte mye tid på å danne velfungerende grupper med gode læringsprosesser. Da studiet bygger på prinsippet om samarbeidslæring og gruppearbeid, er det viktig at vi allerede i oppstarten av studiet har fokus på læringsmiljøet og får dannet gode arbeidsgrupper. Introduksjonsprogrammet vi utviklet består av utvalgte aktiviteter og øvelser som bidrar til å bli kjent med hverandre og å bygge relasjoner mellom de involverte.

I tillegg til å fokusere på det relasjonelle, hadde teamet av veiledere og faglærere et mål om å skape trygghet og struktur ved å være samkjørte og forutsigbare med mål om at studentene skulle oppleve en enhetlig kultur om at «sånn gjør vi det her».

Kahootundersøkelsen som ble gjennomført 2 uker etter gjennomføring av

introduksjonsprogrammet viste at de fleste studentene opplevde å bli anerkjent både av

medstudenter og faglærere, og at de følte seg trygge i klassemiljøet. Studentenes refleksjoner skrevet i eksamens-mappen ved studieårets slutt viser i tillegg at studentene har sett

sammenhengen mellom relasjonsbygging, trygghet og læringsmiljø. De viser at de ser

sammenhengen mellom teori og praksis, og de ser fordelen ved å være en del av et godt læringsmiljø. Vi som faglærere, opplever at dette stemmer med våre observasjoner om at

studentene via regisserte øvelser i tillegg til å ha blitt tryggere, også har lært noe om læringsmiljø, samarbeids-læring og hva pedagogikk handler om.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer
Series
Forskningsrapport;171

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit