Arbeid med verdier i skolen: På jakt etter verdier i minnematerialet etter 22. juli 2011
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2432439Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Prismet, 2016, 67(3), 155-170Sammendrag
Barn var opptatt av verdier i tiden etter terrorangrepene 22. juli 2011.1 Det går fram av tekster og tegninger som barn og unge la på spontane minnesteder bl.a. i Osloområdet. Denne artikkelen viser at mange av disse ytringene er gode utgangspunkt for arbeid i skolen når verdier som formålsparagrafen framhever skal være sentrale i norsk skole, står på timeplanen. Artikkelen argumenterer for hvorfor disse ytringene er et godt læremiddel i et slikt arbeid, og demonstrerer hvordan minnematerialet kan brukes på mellomtrinnet og i ungdomsskolen, både når verdier som i ytringene løftes fram som verdier verdt å kjempe for står i fokus, og når en skal undervise om grunnleggende verdier som settes under press.
Beskrivelse
Dette er forlagets versjon av en artikkel publisert i Prismet. Lenke til tidsskriftets hjemmeside: http://www.iko.no/prismet