• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Avhandlinger / Dissertations
  • Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Innlandet - Lillehammer
  • View Item
  •   Home
  • Avhandlinger / Dissertations
  • Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Innlandet - Lillehammer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitet i norske skolers karriereveiledning : I spennet mellom storsamfunnets behov og elevenes autonomi

Haug, Erik Hagaseth
Doctoral thesis
Thumbnail
View/Open
PhD_Avhandling_Erik_Hagaseth_Haug_2016.pdf (930.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2444554
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Innlandet - Lillehammer [17]
Abstract
Valg av utdanning og arbeid er en sentral livsoppgave for unge mennesker. Ulike

samfunnsaktører og samfunnsinstitusjoner har gjennom «alle tider» hatt en rolle som

medhjelper for unge mennesker i deres utdannings- og yrkesvalgprosesser. I studien

omtales denne bistanden som karriereveiledning. En overordnet tematikk i karriereveiledning

er hvorvidt tjenesten skal være en personlig eller individfokusert service,

og/eller et virkemiddel for storsamfunnets behov for framtidig kompetent arbeidskraft.

I studien legges det til grunn at ulike forståelsesformer av karriereveiledningens hensikt

vil ha betydning for synet på kvalitet i tjenesten.

Formålet med studien er å rette oppmerksomhet på hvilke bakenforliggende forståelsesformer

som ligger til grunn for ulike representasjoner av fenomenet kvalitet i

skolens karriereveiledning. Et sentral teoretisk antagelse for et slikt formål er at ulike

forståelser av fenomenet som undersøkes, må forstås i lys av bakenforliggende forståelsesformer

(Savickas, 2015). Dette er igjen tuftet på kritisk realistisk vitenskapsteori

sin forståelse av den sosiale virkeligheten som et åpent system, lagdelt i tre ontologiske

domener (Bhaskar, 2014). Studien er blitt gjennomført basert på et kritisk realistisk

grounded theory forskningsstrategi (Kempster & Parry, 2014). Gjennom det

Thagaard (2009) omtaler som en tredje grads fortolkningsprosess har siktemålet vært å

utvikle en mer nyansert forståelse av fenomenet som undersøkes.

Et sentralt funn i studien er at en fremtredende bakenforliggende forståelsesform er

knyttet til viktigheten av elevenes autonomi, med et påfølgende personlig ansvar for

konsekvensene av valgene sine. Samtidig sees en vektlegging av forståelsesformer som

omfatter viktigheten av å rammesette autonomien ut fra hva storsamfunnet anser som

nødvendige behov. Jeg argumenterer videre for at en kan se en tendens til en sterkt tiltro

til rasjonelle, systematiske og analytiske forståelsesformer av (1) type kunnskap som

bør tilegnes og (2) hvordan elever kommer fram til et «godt» karrierevalg. En sentral

drøfting ut fra dette er ulike former for relasjoner mellom storsamfunnets ønsker og

prinsippet om individets autonomi. Videre hvilke implikasjoner dette har for synet på

kvalitet i utøvelsen, organiseringen og vurderingen av karriereveiledning.
Publisher
Høgskolen i Innlandet
Series
Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;8

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit