Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFredlund, Lars Christian
dc.contributor.authorVammeli, Caroline
dc.date.accessioned2017-08-24T13:28:57Z
dc.date.available2017-08-24T13:28:57Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451775
dc.descriptionBacheloroppgave i musikkproduksjon 2017nb_NO
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven ser vi på sammenhengen mellom spillelister, identitet og følelser. Vår problemstilling er: «Hvor viktig er spillelister for en følelse av identitet?» Vi finner denne problemstillingen interessant fordi vi ønsker å kunne finne ut at man kan finne en slik sammenheng i digitale spillelister. Vi mener at dette kan være viktig innenfor identitetsteori. Spillelister har blitt et viktig verktøy for personer som bruker strømmetjenester, hvor de kan dele og bruke listene som det passer dem. Det finnes mengder med forskning på identitet og følelser, som for eksempel Even Ruuds bok ”Musikk og identitet”(2013). Forskjellen fra vår forskning og deres er at vi ønsker å dra inn den digitale utviklingen. Vi ser på dataene som vi har samlet inn via MINS- prosjektet, hvor vi har gjort et funn på at det er en viss sammenheng mellom de faktorene vi har valgt å se nærmere på. I vår modell har vi valgt å bruke tre uavhengige variabler: Sosial identitet (Social Identity), byttekostnader (Switching costs) og utsagnet ”Spillelister er et bilde av personlig identitet”, og vår avhengige variabel: Affektivitet (Affective). Dette har resultert i noen interessante funn. Alle våre valgte variabler har relativt sterke sammenhenger, og er derfor mulig å si at en spilleliste inneholder en identitet og følelser som er personlig knyttet til listen. Vi har gjennomført et litteratursøk for å finne relaterende teori som kan bygge opp under vår modell, funnet en metode som gjør at vi kommer frem til vårt resultat på den beste måten og sjekket reliabilitet og validitet på dataene. Vi har kjørt en korrelasjons- og multippel regresjonsanalyse og kjørt en hypotesetest til slutt for å se om vi kunne forkaste null hypotesene. Helt til slutt er det en diskusjon hvor vi drøfter de ulike sammenhengene.nb_NO
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (abstract) In this bachelor assignment we are going to look into the connection between playlists, identity and emotions. Our thesis is: «How important are playlists for a sense of identity? » We present this issue because we find it interesting to see if you can find this kind of connection in digital playlists. We believe that it may also be important in identity theory. Playlist have become an important tool for people who use streaming services, where people share their playlist as they want. There are great amounts of research on identity and emotions, such as Even Ruud`s book “Musikk og identitet” (2013). The difference between their research and ours is that we want to take a digital approach with streaming playlists. We can see at the data we have collected through the MINS- project that there is some correlation between the factors we have chosen too take a look at. In our model we have chosen to use three independent variables: Social Identity, Switching Costs and the statement “Playlist are a picture of personal identity”. And our dependent variable: Affective. This has resulted in some interesting findings. All of our chosen variables have a relatively strong relationship with each other, and it is therefore possible to say that a playlist contains an identity and feelings that are personally linked for the one who built it. We have conducted a literature search to find any related theory that can build up our model, found a method that enables us to reach our results as good as possible and checked the reliability and validity of the data found. We also ran a correlation and multiple regression analysis and lastly ran a hypothesis test to see if we could reject any zero hypotheses. At the end we discuss the different connections.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectmusikknb_NO
dc.subjectproduksjonnb_NO
dc.subjectidentitetsfølelsenb_NO
dc.subjectspillelistenb_NO
dc.subjectidentitetnb_NO
dc.subjectfølelsenb_NO
dc.subjectstrømmetjenestenb_NO
dc.subjectdigitalnb_NO
dc.titleIdentitetsfølelse innenfor spillelisternb_NO
dc.title.alternativeThe playlists identity feelingnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110nb_NO
dc.source.pagenumber69nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel