Venner og vennskap hos barn og unge; en selektiv gjennomgang av faglitteratur
Abstract
Rapporten ser først på norske ord som brukes om vennskap, og på hvilken betydning de har.
Vi lar så Aristoteles minne oss om at det kan finnes mer gjennomtenkte tilnærminger til vennskap,
og at disse kan bygge på helt andre forutsetninger. Så følger en innledende drøfting av
begrepene.
Vi gir så korte presentasjoner av ulike forskningsbidrag til den sosialfaglige forståelsen av
vennskap. Her har mange forskjellige teoretiske utgangspunkt mye å bidra med, ikke minst
forskning om barn og unges forhold til jevnaldrende. Samlet synes forskningen å vise store
variasjoner i vennskapsforholdene, ikke minst i takt med økende alder.
Men vennskap er ikke bare interessant i seg selv, det er også viktig fordi det har også store
konsekvenser for andre deler av livet. Både vellykkede vennskapsforhold og mer problematiske
relasjoner kan ha viktige virkninger av både positiv og negativ art. Ikke minst kommer
dette klart til syne ved utviklingshemming. Gjennomgangen har derfor et eget avsnitt om
vennskap og utviklingshemming.