• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tjenestedesign : «En studie av tjenestedesign som verktøy i kommunalt innovasjonsarbeid»

Hagen, Silje Løkting
Master thesis
Thumbnail
View/Open
INN3032 8 Masteroppgave Hagen mai 2017.pdf (1.292Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2455119
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og næringsutvikling [62]
Abstract
Formålet med denne studien har vært å skape en bedre forståelse av hva tjenestedesign metodikken kan bidra med for å styrke innovasjonsarbeidet i kommuner. Med utgangspunkt i tidligere forskning på innovasjon i offentlig sektor og hva som kan oppfattes som barrierer og styrker for innovasjon har studien tatt sikte på å finne ut mer om hva tjenestedesign kan bidra med for å bryte ned disse barrierene og på den måten styrke innovasjonsarbeidet i kommunen. Problemstillingen som utforskes i denne studien er: «Hvordan anvendes tjenestedesign som metode i kommunale innovasjonsprosesser og hva bidrar det med?»

Teorigrunnlaget for studien er litteratur om tjenesteinnovasjon, innovasjonsprosesser og tidligere forskning på innovasjon i offentlig og kommunal sektor. Her legges det vekt på hva som kjennetegner innovasjon i denne sektoren og hvilke barrierer og potensialer som kan fremme eller hemme innovasjonsarbeidet. Tjenestedesign er en ny innovasjonstilnærming for utvikling av tjenester og er ansett som spesielt nyttig i offentlige sektor på grunn av sitt høye brukerfokus. Tjenestedesign bygger på flere prinsipper som det her redegjøres for.

Problemstillingen har blitt besvart gjennom en kvalitativ casestudie, i en norsk kommune. Det ble gjennomført intervjuer med tjenesteledere og rådgivere fra ulike tjenestesteder og områder i kommunen. Casestudien bidro til innsikt i hvordan aktørene opplever bruken av tjenestedesign i innovasjonsprosessen og hvordan dette påvirker hvordan det jobbes med utvikling og innovasjon i kommunen.

Resultatene fra studien avdekker at tjenestedesign bidrar positivt inn i kommunens innovasjonsprosess på mange områder og er med på å bryte ned viktige barrierer som er til hinder for innovasjon innen sektoren. Innføring av metodikken har også ført til en endring i hvordan kommunen tilnærmer seg brukeren som aktiv deltaker i utvikling av tjenestene.
Publisher
Høgskolen i Innlandet - Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit