Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEstensvoll, Trond E.
dc.date.accessioned2017-09-29T07:36:23Z
dc.date.available2017-09-29T07:36:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457389
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg tatt tak i entreprenørskap i den videregående skolen og hvordan vi som lærere og skoleledelsen kan hjelpe våre elever til å bli foretaksomme. Gjennom denne foretaksomheten øker vi sjansen for at vi omsetter våre tanker, ideer og intensjoner til handling. Ettersom jeg ser på entreprenørskap innen skoleverket ser jeg både på planverket som skolen må forholde seg til og på forskningsarbeid som er gjort i tilknytning til fagområdet. Videre ser jeg på entreprenørskap som begrep, handling og foretaksomhet. Jeg avslutter teorikapittelet med å gå inn på læring, pedagogikk og didaktikk. Her vil jeg særlig fokusere på metoder som kan være egnet til å fremme handling og foretaksomhet, og som kan være hensiktsmessig for lærere å bruke i tilknytning til undervisningen i entreprenørskap. Etter å ha gjennomført intervju av elever og lærere ved en videregående skole har jeg avdekket gode metoder for å drive foretaksom undervisning. Resultatene viser klart hvor viktig helheten knyttet til elevenes undervisning er. Gode resultater knyttet til undervisningen i entreprenørskap er i forhold til denne skolen veldig avhengig av det som gjøres utenom og da i forkant av den typiske entreprenørskapsundervisningen, som her gjennomføres i form av ungdomsbedrift. Dette viser også at det er hensiktsmessig å bevege seg bort fra begrepet entreprenørskap som et fag, men i stedet se på dette som en metode for å tilnærme seg læring i seg selv. Resultatene fra denne undersøkelsen bør være av interessante for både lærere og skoleledere med interesse for entreprenørskap og foretaksomhet innen videregående utdanning. Uavhengig av om disse jobber med entreprenørskap i seg selv eller ikke, vil arbeid med entreprenørielle arbeidsmetoder og foretaksomhet være sentralt for alle som er opptatt av å utdanne elever som er i stand til å omdanne sine kompetanser, ideer og intensjoner til handling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandet - Lillehammernb_NO
dc.subjectentreprenørskapnb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.titleEntreprenørskap og foretaksomhet innenfor videregående utdanningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel