• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Arbeidsnotat
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Arbeidsnotat
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Fra jeg til vi» : Læring skulder ved skulder

Dolva, Anne Stine; Johansen, Astrid Smedsrud; Martinsen, Frank Rune; Steinseth, Else Berit; Lindstad, Marte Ørud; Wangensteen, Sigrid
Research report, Report
Thumbnail
View/Open
221_2017_arb_notat_HiNN_Lillehammer.pdf (367.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2476223
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Lillehammer Arbeidsnotat [69]
Abstract
Denne rapporten dekker et arbeid som har pågått fra 2013 til 2017. Det startet med en idé om

å prøve ut felles praksisstudier for studenter fra tre profesjonsutdanninger for å finne ut hvilket

læringspotensial som lå i dette for studentene. Etter et omfattende planleggingsarbeid var de

første studentene i felles praksisstudier i studieåret 2014-2015. Deretter ble prosjektet utvidet

og videreført i to studieår til. Hensikten var å samle nok erfaring til å kunne å utvikle en «ny»

praksismodell der tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) er inkludert i ordinær praksis.

I løpet av prosjektperioden har i alt 87 studenter, fra sykepleier-, ergoterapeut- og

vernepleierutdanninger, gjennomført felles praksisstudier og jobbet med felles pasienter i

Hedmark og Oppland. Studentenes erfaringer kan best oppsummeres med et sitat fra en av

studentene: «Jeg tenker ikke lenger hva JEG kan, men hva VI kan..». Håpet er at denne type

læring skal sette spor og gjøre en forskjell i senere yrkesutøvelse, og bidra til mer helhetlige

helse- og omsorgstjenester.

I denne rapporten har vi først redegjort kort for nasjonale føringer. De peker på at

utdanningsinstitusjoner har ansvar for å utdanne yrkesutøvere som er forberedt på

tverrprofesjonelt samarbeid. Videre har vi presentert kunnskapsfronten når det gjelder TPS i

praksisstudier. Prosjektet, som har gått under navnet «Skulder ved Skulder» er beskrevet. Vi

har redegjort for erfaringene som er høstet gjennom prosjektet og oppsummert disse. De er

sentrale i en praksismodell som inkluderer TPS. Av pragmatiske skrivehensyn er ordet pasient

brukt gjennomgående, selv om vi i flere sammenhenger kunne brukt bruker. Vi har valgt å

illustrere studentenes erfaringer gjennom bruk av sitater for å få fram deres stemmer.

Det er ingen tvil om at det er verdifull læring knyttet til felles praksisstudier for studenter fra

helse- og sosialfaglige utdanninger. Det har derimot vært utfordrende å overføre gode

erfaringer fra relativt få studenter til en praksismodell som kan fungere med et stort antall

studenter. Prinsippene som må videreføres er: (1) fleksibilitet, (2) tydelig arbeidskrav, (3)

refleksjon (4) tilpasset ordinær praksis, og (5) ansvarliggjøring av studentene. Den «nye

praksismodellen» vi har skissert må derfor betraktes som en prototyp som må prøves ut,

evalueres og justeres etter hvert som man gjør seg erfaringer.
Publisher
Høgskolen i Innlandet - Lillehammer
Series
Arbeidsnotat;221/2017

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit