Naturfaget i lærerutdanningene på Hamar – mellom tradisjon og fornyelse.
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2495097Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Kvammen, P. I. & Elvehøy, I. L. (2017). Naturfaget i lærerutdanningene på Hamar – mellom tradisjon og fornyelse. I M. Løtveit (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år (s. 167-190). Vallset: Oplandske Bokforlag.Sammendrag
Naturfaget på Hamar har en lang og interessant historie. I dette kapitlet tar vi først for oss utviklingen gjennom 150 år fra et naturfag der biologien sto sterkt, fram til et moderne lærerutdanningsfag med vekt på flerfaglighet, grunnleggende ferdigheter, digitale læringsformer og med tilbud om fagdidaktikk som masterstudium. Deretter løfter vi fram og diskuterer noen tradisjoner som har preget naturfaget på Hamar: skolehagen, ekskursjoner og naturkunnskap. I tillegg tar vi for oss naturfaglærernes faglige- og pedagogiske utviklingsarbeider. Det er med røttene festet i disse tradisjonene at naturfaget er fornyet med sterkere vekt på profesjonalisering og fagdidaktisk undervisning, veiledning og forskning.