• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Om vi skulle starte et forsøks- og utviklings- arbeid på området barnehagevirksomhet og førskolelærerutdanning, hvilke tema ville det være viktig å arbeide med?» Om framveksten av fou ved førskolelærerutdanninga på Hamar 1971–2017.

Alstad, Gunhild Tomter; Sand, Sigrun
Chapter, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
277-303 Alstad+Sand.pdf (1.987Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2495149
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1252]
Original version
Alstad, G. T. & Sand, S. (2017). «Om vi skulle starte et forsøks- og utviklings- arbeid på området barnehagevirksomhet og førskolelærerutdanning, hvilke tema ville det være viktig å arbeide med?» Om framveksten av fou ved førskolelærerutdanninga på Hamar 1971–2017. I M. Løtveit (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år (s. 277-303). Vallset: Oplandske Bokforlag.  
Abstract
Etter etableringa av førskolelærerutdanninga1 på Hamar i 1971 har utdanninga endret seg mye, både gjennom lokale forhold og ut fra nasjonale krav til endringer. Et kjennetegn ved profesjonsutdanninger er integrering av kunnskapselementer fra praksis, teori og forskning. Barnehage- og grunnskolelærerutdanningene startet i utgangspunktet som ei yrkesrettet, 2-årig utdanning. I takt med at både høgskoler og universitet er pålagt å tilby høyere utdanning som er basert på «det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap» (Universitets- og høyskoleloven, 2005, § 1–3), har førskolelærerutdanninga nasjonalt hatt økende oppmerksomhet mot forsknings- og utviklingsarbeid (fou)2 og ei forskningsbasert utdanning. Problemstillingen som ligger til grunn for denne artikkelen, er hva som kjennetegner framveksten av det profesjonsrelaterte forsknings- og utviklingsarbeidet på førskolelærerutdanninga på Hamar i perioden 1971–2017. Vi gir ei kronologisk framstilling av tematiske hovedlinjer og drøfter fou-aktivitetene i lys av kravene om å forskningsbasere utdanninga. Avslutningsvis peker vi på noen utfordringer for barnehagelærerutdanninga på Hamar som ei forskningsbasert utdanning.
Publisher
Oplandske Bokforlag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit