Naturen brukt som læringsarena i en montessoribarneskole. Hvilken betydning har friluftpedagogikk for elevenes læring?
Abstract
Hovedmålet med min studie har vært å frembringe mer kunnskap om hvilken betydning
friluftpedagogikk har for elevenes læring. Jeg ønsket å få elever og lærere til å fortelle om sine
opplevelser med læringsaktiviteter ute i naturen. Siden jeg ikke fant noen definisjon av
friluftpedagogikk, har en hensikt med denne oppgaven også vært å definere friluftpedagogikk.
Problemstillingen i denne oppgaven er:
Hvilken betydning har friluftpedagogikk for elevenes læring i en montessoribarneskole?
Mine forskningsspørsmål er:
1. Hvordan opplever elevene varierte læringsaktiviteter og mestring når friluftpedagogikk
brukes?
2. Hvordan opplever elevene motivasjon og naturfølelse når friluftpedagogikk brukes?
3. Hvordan opplever elevene samarbeidslæring og lærer-elev-relasjonen når
friluftpedagogikk brukes?
Bakgrunnen for studien er at jeg selv har praktisert og hatt positive erfaringer med
friluftpedagogikk. Det motiverte meg til å forske på temaet, og min kunnskapsstatus viser at det er
lite tidligere forskning på dette forskningsfeltet. Skolen er i endring, og en hensikt med studien har
vært å bidra med ny kunnskap til utarbeidelsen av nye fagplaner som skal være ferdig høsten 2020.
Jeg valgte kvalitativ forskningsmetode for å få svar på problemstillingen. I det analytiske arbeidet
tolket jeg resultatene med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Jeg har foretatt et
kasusstudium ved en montessoribarneskole og intervjuet sju elever og to lærere fordelt på tre
gruppeintervjuer; et gruppeintervju av tre elever fra 7.trinn, et gruppeintervju av fire elever fra
3./4.trinn og et gruppeintervju av elevenes kontaktlærere.
Hele oppgavens struktur er bygd opp etter Knud Illeris sin læringsmodell. Illeris ser på læring som
en helhet, men i sin modell har han delt læringen inn i tre dimensjoner. Det er læringens innholds-,
drivkraft- og samspilldimensjon. Illeris, John Deweys erfaringspedagogikk, Maria Montessori og
Arne Næss´ dypøkologi danner oppgavens teoretiske ramme; en teoretisk ramme jeg har satt i et
sosiokulturelt læringsperspektiv.
5
Min forskning viser at montessoribarneskolen jeg har forsket på, bruker varierte læringsaktiviteter
både inne i klasserommet og ute i naturen. Mine hovedfunn i denne oppgaven er at 1) elevene
opplever mestring og motivasjon, 2) elevene utvikler god naturfølelse, 3) elevene opplever læring
gjennom samarbeid og 4) elevene og lærerne opplever positiv innvirkning på lærer-elev-relasjonen
når friluftpedagogikk brukes. Friluftpedagogikk har betydning for elevenes opplevelse av mestring
og motivasjon. Elevene gleder seg og synes det er morsomt med uteskole, som igjen fører til
mestring og vice versa. Mine funn viser at medelever har stor betydning for en elevs læring, og
gjennom friluftpedagogikk ligger forholdene godt til rette for samarbeidslæring. Ved bruk av
friluftpedagogikk gis elevene likeverdige muligheter til læring fordi elevene får flere veier til
kunnskap og en allsidig utvikling av hele mennesket. Ute i naturen har elevene det bra inni seg og
de føler at de har en god relasjon til sin lærer. Alt dette bidrar i en elevs læringsprosess, og jeg har
vist at friluftpedagogikk bidrar positivt på alle læringsdimensjonene og til læringens helhet.
Jeg konkluderer med at min forskning viser at friluftpedagogikk har betydning for elevenes læring
ved montessoribarneskolen. Når friluftpedagogikk brukes en halv skoledag hver uke, fremmes
elevenes lærelyst. Friluftpedagogikk brukes systematisk for at elevene skal få observere og se
sammenhenger i den virkelige naturen, som å utforske spor, sportegn, dyre- og planteliv,
forutsetninger for ild og årstidenes variasjoner. Friluftpedagogikk bidrar til variasjon i elevenes
opplæring fordi de jobber mer praktisk ute enn inne. Ute opplever elevene både kroppslig og
åndelig aktivitet som bidrar til allsidig utvikling av hele mennesket. Friluftpedagogikk brukt som
komplement og supplement til læringsaktiviteter i klasserommet, gir elevene likeverdige muligheter
til læring og utvikling uavhengig av deres forutsetninger. Naturen som læringsarena supplerer og
komplementerer klasserommet når praktiske samarbeidsoppgaver vektlegges ute. Friluftpedagogikk
kan brukes som metode for å koble klasserommets teori sammen med praksis ute, og gjøre
opplæringen mer helhetlig og tilpasset alle elevtyper. Jeg mener mine funn bidrar til ny kunnskap til
forskningsfeltet fordi det finnes lite kunnskap om dette fra før. Jeg vil fremheve mine funn av at
noen elever opplever at de lærer best og får best kontakt med læreren sin ute i naturen. Dette mener
jeg er at argument for at alle skoler bør bruke friluftpedagogikk som et supplement og komplement
til læringsaktiviteter i klasserommet.
Min forskning er foretatt på få undersøkelsesenheter i en montessoribarneskole, og det mener jeg er
en begrensning med oppgaven. Likevel vil jeg hevde at mine funn av friluftpedagogikkens
betydning for elevenes læring ved denne skolen, bør bidra til at det forskes videre på dette
forskningsfeltet i offentlig skole.