• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk MAPED
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk MAPED
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Naturen brukt som læringsarena i en montessoribarneskole. Hvilken betydning har friluftpedagogikk for elevenes læring?

Sønsterudbråten, June
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteravhandling 2018 Naturen brukt som læringsarena i en montesorribarneskole.pdf (12.71Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2567846
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i pedagogikk MAPED [78]
Sammendrag
Hovedmålet med min studie har vært å frembringe mer kunnskap om hvilken betydning

friluftpedagogikk har for elevenes læring. Jeg ønsket å få elever og lærere til å fortelle om sine

opplevelser med læringsaktiviteter ute i naturen. Siden jeg ikke fant noen definisjon av

friluftpedagogikk, har en hensikt med denne oppgaven også vært å definere friluftpedagogikk.

Problemstillingen i denne oppgaven er:

Hvilken betydning har friluftpedagogikk for elevenes læring i en montessoribarneskole?

Mine forskningsspørsmål er:

1. Hvordan opplever elevene varierte læringsaktiviteter og mestring når friluftpedagogikk

brukes?

2. Hvordan opplever elevene motivasjon og naturfølelse når friluftpedagogikk brukes?

3. Hvordan opplever elevene samarbeidslæring og lærer-elev-relasjonen når

friluftpedagogikk brukes?

Bakgrunnen for studien er at jeg selv har praktisert og hatt positive erfaringer med

friluftpedagogikk. Det motiverte meg til å forske på temaet, og min kunnskapsstatus viser at det er

lite tidligere forskning på dette forskningsfeltet. Skolen er i endring, og en hensikt med studien har

vært å bidra med ny kunnskap til utarbeidelsen av nye fagplaner som skal være ferdig høsten 2020.

Jeg valgte kvalitativ forskningsmetode for å få svar på problemstillingen. I det analytiske arbeidet

tolket jeg resultatene med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Jeg har foretatt et

kasusstudium ved en montessoribarneskole og intervjuet sju elever og to lærere fordelt på tre

gruppeintervjuer; et gruppeintervju av tre elever fra 7.trinn, et gruppeintervju av fire elever fra

3./4.trinn og et gruppeintervju av elevenes kontaktlærere.

Hele oppgavens struktur er bygd opp etter Knud Illeris sin læringsmodell. Illeris ser på læring som

en helhet, men i sin modell har han delt læringen inn i tre dimensjoner. Det er læringens innholds-,

drivkraft- og samspilldimensjon. Illeris, John Deweys erfaringspedagogikk, Maria Montessori og

Arne Næss´ dypøkologi danner oppgavens teoretiske ramme; en teoretisk ramme jeg har satt i et

sosiokulturelt læringsperspektiv.

5

Min forskning viser at montessoribarneskolen jeg har forsket på, bruker varierte læringsaktiviteter

både inne i klasserommet og ute i naturen. Mine hovedfunn i denne oppgaven er at 1) elevene

opplever mestring og motivasjon, 2) elevene utvikler god naturfølelse, 3) elevene opplever læring

gjennom samarbeid og 4) elevene og lærerne opplever positiv innvirkning på lærer-elev-relasjonen

når friluftpedagogikk brukes. Friluftpedagogikk har betydning for elevenes opplevelse av mestring

og motivasjon. Elevene gleder seg og synes det er morsomt med uteskole, som igjen fører til

mestring og vice versa. Mine funn viser at medelever har stor betydning for en elevs læring, og

gjennom friluftpedagogikk ligger forholdene godt til rette for samarbeidslæring. Ved bruk av

friluftpedagogikk gis elevene likeverdige muligheter til læring fordi elevene får flere veier til

kunnskap og en allsidig utvikling av hele mennesket. Ute i naturen har elevene det bra inni seg og

de føler at de har en god relasjon til sin lærer. Alt dette bidrar i en elevs læringsprosess, og jeg har

vist at friluftpedagogikk bidrar positivt på alle læringsdimensjonene og til læringens helhet.

Jeg konkluderer med at min forskning viser at friluftpedagogikk har betydning for elevenes læring

ved montessoribarneskolen. Når friluftpedagogikk brukes en halv skoledag hver uke, fremmes

elevenes lærelyst. Friluftpedagogikk brukes systematisk for at elevene skal få observere og se

sammenhenger i den virkelige naturen, som å utforske spor, sportegn, dyre- og planteliv,

forutsetninger for ild og årstidenes variasjoner. Friluftpedagogikk bidrar til variasjon i elevenes

opplæring fordi de jobber mer praktisk ute enn inne. Ute opplever elevene både kroppslig og

åndelig aktivitet som bidrar til allsidig utvikling av hele mennesket. Friluftpedagogikk brukt som

komplement og supplement til læringsaktiviteter i klasserommet, gir elevene likeverdige muligheter

til læring og utvikling uavhengig av deres forutsetninger. Naturen som læringsarena supplerer og

komplementerer klasserommet når praktiske samarbeidsoppgaver vektlegges ute. Friluftpedagogikk

kan brukes som metode for å koble klasserommets teori sammen med praksis ute, og gjøre

opplæringen mer helhetlig og tilpasset alle elevtyper. Jeg mener mine funn bidrar til ny kunnskap til

forskningsfeltet fordi det finnes lite kunnskap om dette fra før. Jeg vil fremheve mine funn av at

noen elever opplever at de lærer best og får best kontakt med læreren sin ute i naturen. Dette mener

jeg er at argument for at alle skoler bør bruke friluftpedagogikk som et supplement og komplement

til læringsaktiviteter i klasserommet.

Min forskning er foretatt på få undersøkelsesenheter i en montessoribarneskole, og det mener jeg er

en begrensning med oppgaven. Likevel vil jeg hevde at mine funn av friluftpedagogikkens

betydning for elevenes læring ved denne skolen, bør bidra til at det forskes videre på dette

forskningsfeltet i offentlig skole.
Utgiver
Høgskolen i Innlandet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit