Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHernæs, Maren Grimstad
dc.date.accessioned2018-10-15T07:43:48Z
dc.date.available2018-10-15T07:43:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567916
dc.description.abstractEn stadig økende befolkningsvekst, og en urbanisering vil i framtiden gi utfordringer knyttet til transportbehovet. Det er derfor viktig å tilrettelegge for sykkelen da undersøkelser har vist at sykkel som transportmiddel har størst potensiale for å ta over deler av bilreisene. Dersom flere sykler vil det i tillegg bidra til reduserte CO2-utslipp, forbedret luftkvalitet og mindre bilkøer, samt en bedre helsetilstand for befolkningen. Holdningsundersøkelser viser at flere ville ha syklet om infrastrukturen var bedre, noe som støttes opp av forskning gjort på ulike tiltak knyttet til sykkelinfrastrukturen. Problemet med denne typen tiltak er at det tar lang tid å få i stand, det krever store arealer, og kostnadene er store. I mellomtiden bør man derfor se på de mindre tiltakene. Ved hjelp av teorier om atferdspåvirkning kan man finne frem til de små tiltakene som kan ha en påvirkning på sykkelbruken. Et konsept innenfor atferdsøkonomien som blir stadig mer populært er nudging. Nudging er små tiltak som kan styre folk i retningen av et visst valg, uten å gripe inn i folks valgfrihet. Rød oppmerking på sykkelfelt er et eksempel på nudging som forsøker å virke inn på folks beslutningstaking ved hjelp av visuelle signaler. I denne oppgaven presenteres en intervensjonsstudie der videotellinger og spørreundersøkelse er brukt. Det ble undersøkt om oppmerking av rødt på asfalten på sykkelfelt i utvalgte gater i Oslo kunne føre til en økt bruk av sykkel som transportmiddel, gjennom blant annet å undersøke dets effekt på wayfinding, i denne studien operasjonalisert som lesbarhet. Resultatene viste at det skjedde en faktisk økning i sykkelbruk etter at tiltaket rød oppmerking ble utført, men det ble ikke funnet noe som kunne støtte opp om dets effekt på lesbarhet (wayfinding). Mulige årsaker til dette blir diskutert opp mot tidligere forskning gjort på atferdspåvirkning, wayfinding og bruk av farger ved navigering. Denne studien forsøker også gjennom undersøkelsene å komme med et bidrag til videre forskning av nudging som intervensjon, hvilket også vil gjennomgås i diskusjonen. Implikasjoner for fremtidig tilrettelegging av sykkelfelt nevnes sammen med en konklusjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.subjectsykkelfeltnb_NO
dc.subjectmiljøpsykologinb_NO
dc.titleNudging for bærekraftig transport. Kan rød asfalt skape mer sykkelbruk?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel