Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergseng, Even
dc.contributor.authorHoen, Hans Fredrik
dc.contributor.authorVeisten, Knut
dc.contributor.authorØkseter, Petter
dc.date.accessioned2018-12-06T12:47:00Z
dc.date.available2018-12-06T12:47:00Z
dc.date.created2004-08-24T00:00:00Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.isbn82-8083-038-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576413
dc.description.abstractDet eksisterer to hovedprinsipper for levering av varer mellom produsenter og konsumenter i innsatsfaktormarkeder. Enten kan leverandøren stå for transport, eller så kan kjøperen ta seg av transport fra produksjonssted til konsumsted. Situasjoner der leverandøren står ansvarlig for transport omtales gjerne som CIF (Cost of Insurance and Freight, dvs. kostnader for forsikring og frakt). Når kjøperen tar seg av transport, kalles leveransen FAS (Free Alongside Ship, dvs. fritt levert ved (hoved)transportmiddelet som er bil i Norge). I skogindustrien tilsvarer disse to leveringsprinsippene levering på industritomt og ved bilvei. I mange år var FAS det rådende prinsippet for tømmerleveranser fra norske skoger, men de siste årene har vi sett en gradvis overgang til et system med sonepriser, hvilket i prinsippet likner CIF. Valg av leverings- og prissystem kan påvirke lønn­somheten i virkeproduksjonen....
dc.language.isonob
dc.publisherNorsk institutt for skogforskning
dc.relation.ispartofRapport fra skogforskningen
dc.relation.ispartofseriesRapport fra skogforskningen
dc.titleKonsekvenser på virkesproduksjon av endrede transportkostnader - fra FAS til CIF
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.subject.nsiVDP::Skogbruk: 915
dc.subject.nsiVDP::Forestry: 915
dc.source.pagenumber44
dc.source.issue2/04
dc.identifier.cristin752797
cristin.unitcode209,98,55,2
cristin.unitnameInstitutt for skog- og utmarksfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel