Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkavern, Hege
dc.date.accessioned2019-01-28T14:17:19Z
dc.date.available2019-01-28T14:17:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2582670
dc.description.abstractIntroduksjon Læringsutbytte for pedagogikk i det siste året i bachelor sykepleie er formulert slikt: «Studenter ved bachelor i sykepleie skal kunne, etter endt studium, gi situasjonstilpasset undervisning, informasjon og veiledning til pasienter, pårørende, studenter og medarbeidere». Tidligere praksis i dette temaet, den pedagogiske funksjon, bestod av forelesninger fra lærer. Forelesningen varte i 6 timer og handlet om den pedagogiske funksjon. I dette prosjektet ønsket en å endre metoden fra å være lærerstyrt til å fremme økt studentaktivitet. Tidligere ble det undervist en hel dag, men etter endringen får 3.års studentene en 3-timers introduksjon om den pedagogiske funksjon av faglærer. Deretter samles de gruppevis og planlegger en undervisningssekvens, som skal bestå av tre undervisningstimer, med et gitt tema. Etter planleggingsfasen gjennomfører 3.års studentene selve undervisningssekvensen til 1.års studentene. Hensikten: Hensikten er å se på om endringen i pedagogiske metoder, fra å være lærerstyrt til større ansvar og deltakelse i egen måloppnåelse, er en egnet metode for å gi et forventet læringsutbytte. Jeg ønsket å undersøke hvordan studenter erfarte dette samt egne erfaringer som faglærer. Metode En kvantitativ metode. 150 3.års studenter deltok i studien. Det ble benyttet et ferdig anonymisert strukturert spørreskjema med faste svaralternativer, men med mulighet for å gi utfyllende kommentarer i forbindelse med enkelte spørsmål. Resultater Studentene hadde faglig utbytte av faglærerens teoretiske introduksjon av den pedagogiske funksjon. Studentene var svært fornøyd over egen gjennomføring av undervisningen til 1.års studenter. Studenter beskrev faktorer som påvirket deres utøvelse av den pedagogiske funksjon. Lærerikt og undervise, oppdaget faktorer som påvirker læringsutbytte hos 1.års studenten, å jobbe i grupper er bedre enn å være alene og lærer må være engasjert. Konklusjon: Ved at studentene er aktive, og deltakende i planlegging og gjennomføring av undervisning til medstudenter vil det sannsynlig resultere i økt læring. Å undervise medstudenter kan indikere å gi et forventet læringsutbytte.nb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.titleUtvikling av nye studentaktive metoder innen pedagogikk ved bachelorutdanningen i sykepleie: et pedagogisk utviklingsarbeidnb_NO
dc.typeReportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel