Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalvorsen, Marte Helene
dc.date.accessioned2019-10-23T08:11:07Z
dc.date.available2019-10-23T08:11:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623847
dc.description.abstractDet økende fokuset på digitalisering gjelder også i norsk dagligvare. Flere studier har undersøkt kunders opplevelse av selvbetjente kasser i dagligvare, men ingen har undersøkt fenomenet innenfor miljøpsykologi som disiplin. Formålet med studien var å undersøke kunders opplevelse av de selvbetjente kassene med utgangspunkt i relevante egenskaper, kundetrekk, situasjonelle faktorer og tilbakemeldinger fra ansatte. Spørreskjema, observasjon og intervju ble brukt til å undersøke ulike aspekter ved kunders bruk av selvbetjente kasser i en dagligvaresituasjon. Undersøkelsene ble foretatt i fire butikker på Østlandet i Norge. 154 respondenter svarte på spørreskjema i butikkene og det ble gjort 271 individuelle observasjoner. Det ble også utført fire korte intervju med ansatte i butikken. For å oppnå tilstrekkelig informasjon fra kundene ble det utviklet et instrument kalt «Evalueringsskala for selvbetjente kasser» (ESK). Resultatene viste at kunder vurderer egenskaper ved de selvbetjente kassene forskjellig på bakgrunn av alder og bruk. Det ble også funnet forskjeller i kundetrekk basert på demografiske kjennetegn og bruk. Fra den kvalitative delen ble det lagd to kategorier, system og utforming og opplæring og rekrutering av kunder. Avslutningsvis foreslår denne oppgaven at psykososial kunnskap om kundene kan brukes som et grunnlag for hvordan ansatte opplæres. Miljøpsykologiske teorier kan videre anvendes som et fundament i designprosesser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.titleKunders opplevelse og bruk av selvbetjente kasser i norsk dagligvare – Et miljøpsykologisk perspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel