Lokal integrasjon av global kunnskap i klynger : En casestudie av Oslo Cancer Cluster
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2624455Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Drivkraften i all næringsutvikling er ønsket om å lykkes økonomisk. Middelet er innovasjon.
Innovasjon er evnen til å tenke nytt eller evnen til å sette sammen kjente elementer på nye
måter. Næringer restruktureres, og noen bedrifter vokser seg store og globale. Gamle
bedrifter går trette, blir kjøpt opp eller lagt ned. Nye bedrifter etableres, ekspanderer eller går
konkurs. De fleste av de som overlever forblir imidlertid små. Bransjegrenser forskyves, noen
bransjer forsvinner, og nye oppstår (Reve & Jakobsen 2001, s. 69).
Denne studien er en kvalitativ casestudie av OCC, som er en forsknings- og industriklynge
innen kreft i Oslo. Målet var å studere hvordan klyngen og deres medlemsbedrifter tilegner
og bruker kunnskap internt i klyngen, og hvilke nettverk medlemsbedriftene benyttet seg av
for å hente kunnskap og ideer utenfor klyngen. I tillegg var det interessant å avdekke
samspillet mellom de to koblingene.
Hovedfunnene i studien viser at spesielt rekrutteringsaspektet, har særlig stor påvirkning på
kompetansebygging og verdiskapning i klyngen. Ettersom rekruttering er en viktig del av
bedrifters utvikling, viser likevel funnene begrensninger ved deling av kunnskap. Videre
vister funnene at internasjonale kontakter har stor innvirkning på hvordan bedriftene tar del i
klyngedeltagelse. Funnene viser også at det er for lange avstander mellom lokale bedrifter, og
hovedkontorene globalt, som fører til at bedriftene blir sårbare. En balanse mellom
informasjonsutveksling og kontaktflater vil føre til at klyngen vil kunne utveksle kunnskap
som skjer lokalt, samtidig utveksle kunnskap globalt gjennom kontaktnett. Det er sentralt at
de to koblingene ikke er adskilt fra hverandre, men en komplementære.
Å skape arenaer slik at likesinnede bedrifter og ulike bedrifter møtes på tvers av landegrenser
i et klyngesamarbeid er svært utfordrende, men som denne oppgaven har vist er det muligens
enda vanskeligere å få klyngebedriftene til å etablere seg i klyngen, samtidig som
internasjonale bedrifter i større grad enn lokale bedrifter feiltolker hva slags kunnskap som
egentlig trengs. Blir ikke dette gjort i bedriftene, kan det føre til at det skjer lite aktivitet i
klyngen.