• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lokal integrasjon av global kunnskap i klynger : En casestudie av Oslo Cancer Cluster

Smith, Kine Hodt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
~ 19_03028-7 Masteroppgave 2018 - Lokal integrasjon av global kunnskap i klynger 368158_1_1.pdf (1.543Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2624455
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og næringsutvikling [63]
Abstract
Drivkraften i all næringsutvikling er ønsket om å lykkes økonomisk. Middelet er innovasjon.

Innovasjon er evnen til å tenke nytt eller evnen til å sette sammen kjente elementer på nye

måter. Næringer restruktureres, og noen bedrifter vokser seg store og globale. Gamle

bedrifter går trette, blir kjøpt opp eller lagt ned. Nye bedrifter etableres, ekspanderer eller går

konkurs. De fleste av de som overlever forblir imidlertid små. Bransjegrenser forskyves, noen

bransjer forsvinner, og nye oppstår (Reve & Jakobsen 2001, s. 69).

Denne studien er en kvalitativ casestudie av OCC, som er en forsknings- og industriklynge

innen kreft i Oslo. Målet var å studere hvordan klyngen og deres medlemsbedrifter tilegner

og bruker kunnskap internt i klyngen, og hvilke nettverk medlemsbedriftene benyttet seg av

for å hente kunnskap og ideer utenfor klyngen. I tillegg var det interessant å avdekke

samspillet mellom de to koblingene.

Hovedfunnene i studien viser at spesielt rekrutteringsaspektet, har særlig stor påvirkning på

kompetansebygging og verdiskapning i klyngen. Ettersom rekruttering er en viktig del av

bedrifters utvikling, viser likevel funnene begrensninger ved deling av kunnskap. Videre

vister funnene at internasjonale kontakter har stor innvirkning på hvordan bedriftene tar del i

klyngedeltagelse. Funnene viser også at det er for lange avstander mellom lokale bedrifter, og

hovedkontorene globalt, som fører til at bedriftene blir sårbare. En balanse mellom

informasjonsutveksling og kontaktflater vil føre til at klyngen vil kunne utveksle kunnskap

som skjer lokalt, samtidig utveksle kunnskap globalt gjennom kontaktnett. Det er sentralt at

de to koblingene ikke er adskilt fra hverandre, men en komplementære.

Å skape arenaer slik at likesinnede bedrifter og ulike bedrifter møtes på tvers av landegrenser

i et klyngesamarbeid er svært utfordrende, men som denne oppgaven har vist er det muligens

enda vanskeligere å få klyngebedriftene til å etablere seg i klyngen, samtidig som

internasjonale bedrifter i større grad enn lokale bedrifter feiltolker hva slags kunnskap som

egentlig trengs. Blir ikke dette gjort i bedriftene, kan det føre til at det skjer lite aktivitet i

klyngen.
Publisher
Høgskolen i Innlandet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit