Brukererfaringer fra DPS allmennpsykiatrisk poliklinikk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2634256Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk sammendrag
Bakgrunn: For å sikre gode og virksomme behandlingstilbud er kunnskap om hvordan tjenestene erfares av de som benytter hjelpen svært viktig og fremhevet i nasjonale føringer og lovverk. Det påhviler tjenestene plikt til å innhente kunnskap om pasienterfaringer regelmessig og benytte denne til kvalitetssikring og kvalitetsforbedring. Ved Hamar DPS poliklinikk utgjør begrenset svarrespons på benyttet brukererfaringsundersøkelse en utfordring for poliklinikkens brukermedvirkning, kunnskapsgrunnlag og kvalitetsarbeid.
Hensikt: Oppgavens hensikt er å få kunnskap om hvordan pasienter erfarer et utrednings- og behandlingsforløp ved Hamar DPS allmennpsykiatriske poliklinikk. Denne kunnskapen vil være et nyttig utgangspunkt for videre kvalitetsarbeid og utvikling av tjenestetilbudet ved poliklinikken.
Metode: Undersøkelsen er basert på ni individuelle, semistrukturerte kvalitative intervju av tidligere pasienter ved poliklinikken. Intervjuene ble kodet og analysert ved hjelp av K. Malteruds systematiske tekstkondenseringsmetode (STC).
Resultater: Analysen viste fire hovedkategorier; «Skammens venterom», «Skjemaveldet», «Å bli tatt på alvor» og «Den utfordrende avslutningen».
Konklusjon: Undersøkelsen viser at behandlingstilbudet ved poliklinikken erfares svært forskjellig. Noen beskriver god hjelp og støtte, andre beskriver utfordringer. Å ha en psykisk lidelse utfordrer selvfølelse og mental kapasitet. Skam og stigma relatert til psykiske helseplager er fortsatt en betydelig utfordring. En trygg og god samarbeidsrelasjon med behandler fremheves som grunnleggende for å kunne nyttiggjøre seg behandlingstilbudet. Det ønskes hjelp til å få gitt respons ved eventuelle utfordringer i samarbeidet. En felles forståelse mellom pasient og behandler for behov og tiltak i behandlingsplanen er betydningsfullt, men kan også by på utfordringer. Det er nødvendig å identifisere strukturelle barrierer for utbytte av behandling for forbedret helsehjelp og en myndiggjørende tjeneste. Engelsk sammendrag (abstract)
Background: Knowledge of how patients experience health services is considered invaluable for developing and offering sustainable and suitable services. The importance of this knowledge is emphasized in the official guidelines for health services. Regular surveys about users’ experiences are required by the government. The current design of survey used at Hamar outpatient clinic has yielded low feedback from former patients and thereby given insufficient information. The purpose of this thesis is both to fill a knowledge gap on how users’ experiences their treatment as well as provide a basis for further investigations.
Aim: The aim of this master thesis is to explore how users at this outpatient clinic have experienced their treatment. This thesis will give valuable insight for the further development of treatment at the outpatient clinic by.
Data and Methods: This thesis is based on nine individual, semi-structured qualitative interviews with former patients at this psychiatric outpatient clinic. The interviews were coded and analysed following K. Malteruds ́ Systematic Text Condensation (STC).
Results: The analysis showed four main categories; «The shame in the waiting room», «The Bureaucracy», «The need to be taken serious» and «The troublesome ending of therapy».
Conclusion: This study demonstrates that the treatment offered by the outpatient clinic is experienced very differently among the patients. Some of the patients described receiving good help and support, others described challenges. Having a mental disorder is a challenge for both self-esteem and mental capacity. A good cooperative relationship with therapists is emphasized as fundamental by the patients to be able to make use of the treatment offered. The patients expressed a wish for help to deal with potential challenges in the therapeutic relation. A common understanding of the patients needs and the appropriate measures to be taken is important, but can be challenging to achieve. Importantly, this study highlights how shame and stigma related to mental health problems remain a challenge. Structural barriers are important to identify in order to provide benefit from treatment and empowerment .