Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVangen, Hildegunn
dc.date.accessioned2019-12-23T11:12:05Z
dc.date.available2019-12-23T11:12:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2634404
dc.description.abstractSammendrag Dette er en masteroppgave i kroppsøving og idrett ved Høgskolen i Innlandet, med tilhørighet til idrettshøgskolen, Elverum. Temaet for oppgaven er kjønn i kroppsøvingsfaget, samt elevenes idrettslige bakgrunn. Oppgaven baserer seg på elevenes opplevelse av kroppsøvingsfaget basert på kjønn og idrettsbakgrunn. Studiens hensikt er å belyse hvilken invirkning elevenes kjønn og idrettsbakgrunn har på deres opplevelse av kroppsøvingsfaget. Videre vil studien belyse hvilken betydning kjønn og idrettsbakgrunn har for undervisningen i forhold til sentrale faktorer som aktivitetsvalg og lærer. Oppgaven er forankret i teori av Connell (2015) om kjønn og kjønnsposisjoner i samfunnet, samt Bourdieu (2000) sitt syn på menneskers identitet og kjønn i samfunnet. Connell og Bourdieu sine forståelser av kjønn og posisjoner i samfunnet er brukt til videre refleksjon av funn for denne studien. Oppgaven er basert på kvalitativ forskning. Undersøkelsen er gjennomført i en studiespesialiserende klasse på en videregående skole. Studien ble gjennomført i elevenes kroppsøvingsundervisning. Innsamlingen av data foregikk gjennom intervjuer av 9 elever og 1 lærer, samt 3 observasjoner av kroppsøvingsundervisningen til klassen. Studiens funn viser at kroppsøvingsfaget er godt likt både blant jenter og gutter. Elevenes kjønn ser ikke ut til å ha betydning for elevenes trivsel i faget, da begge kjønn i denne klassen trives godt. Et bredt aktivitetsvalg kan se ut til å være av stor betydning for elevenes trivsel. Undervisningen består av et bredt aktivitetsvalg hvor sentrale idretter i lokalmiljøet utelukkes. Den idrettslige bakgrunnen kan vise seg å ha betydning for trivselen i faget, blant elevene. Samtidig viser undersøkelsen at de som ikke er idrettsaktive også opplever stor trivsel i kroppsøvingsfaget. Det er ingen forskjell i hvordan jenter og gutter sin opplevelse av kroppsøvingsfaget er i denne klassen. Likevel viser studien at jentene dominerer over guttene i kroppsøvingsundervisningen hvor jentene er i flertall, uavhengig av aktivitet i timen. Samtidig sier elevene at de opplever at det er store kjønnsforskjeller i andre klasser ved samme skole.nb_NO
dc.description.abstractAbstract This master thesis in Physical Education is a part of Inland University of Applied Sciences, Elverum. The overall theme of the underlying thesis is gender in Physical Education (PE), including pupil’s sport background. The purpose of this study is to illuminate the impact of pupil’s sports background and their respective gender in PE. Furthermore, this study highlights the importance of the pupil’s teachers both gender and sport background, regarding the teacher lessons in relationship to physical activity choices. The thesis is rooted in Connell`s (2015) gender theory and gender positions in society, as well as Bourdieu`s (2000) theory of masculine dominance, and the human’s identity and gender in society. Both Connell`s and Bourdieu’s understanding of gender and position in society is applied to further evaluate the present study. The thesis is based on a qualitative research method, and the field work is conducted in high school “studiespesialisering” class. The study is conducted during the pupils Physical Education program. The findings are based on nine pupil’s interviews and interview the pupil’s teacher, as well as three individual observations in PE classes. The results of this study show that both male and female pupil, has a positive attitude towards PE. Gender does in fact not seem to affect the pupil’s well-being in PE, as both sexes thrive, regardless of which activities the teaching consists of. The lessons consist of several different activities, but popular sports in the local community is excluded in the teachers program. This exclusion negates the impact pupils which could have a dominant behaviour during PE. The study further shows that pupils sports background is important for their well-being in PE, at the same time the study shows that pupils whom does not participate in sports outside of PE experience the same well-being. The broad selection of activities seems to be important for pupils overall well-being. There is no difference in how either boys or girls experience PE in this class. Nevertheless, the study indicates that the girls dominate the teaching lessons, when the girls are in majority over the boys. This turns out to be independent of the activity in the teaching lesson. At the same time in other classes at the same school, pupils state that they experience bigger gender differences than in this particular class.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectkjønnnb_NO
dc.subjectkroppsøvingslærernb_NO
dc.subjectjenternb_NO
dc.subjectgutternb_NO
dc.subjectidrettsbakgrunnnb_NO
dc.subjectdeltakelsenb_NO
dc.subjectopplevelsenb_NO
dc.subjecttrivselnb_NO
dc.subjectaktivitetnb_NO
dc.subjectphysical educationnb_NO
dc.subjectgendernb_NO
dc.subjectPhysical Education Teachersnb_NO
dc.subjectgirlsnb_NO
dc.subjectboysnb_NO
dc.subjectexperiencenb_NO
dc.subjectwellbeingnb_NO
dc.subjectactivity patternsnb_NO
dc.subjectPEnb_NO
dc.titleKroppsøving – påvirkning av elevenes kjønn og idrettsbakgrunnnb_NO
dc.title.alternativePhysical Education – influence on the student’s gender and sport backgroundnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800nb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel