Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVie, Inger-Kristin Larsen
dc.date.accessioned2020-02-10T08:30:18Z
dc.date.available2020-02-10T08:30:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-8380-165-1
dc.identifier.issn2464-4404
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2640576
dc.description.abstractDenne avhandlinga posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur. Gjennom to delstudier utforsker jeg nyere, norske biografier for barn og unge. I den første delstudien ser jeg nærmere på hva det er som karakteriserer nyere, norske biografier for barn og unge. En sjangerhistorisk fremstilling med noen nedslag i enkelttekster gir et innblikk i de tidlige biografiene for barn og unge, og hvordan sjangeren har utviklet seg fra 1700-tallet og frem til i dag. Den sjangerhistoriske fremstillinga viser at nyere, norske biografier for barn og unge følger etablerte sjangermønstre, men at det også har skjedd en videreutvikling av sjangeren. Videre studerer jeg sentrale sjangertrekk, med et særlig fokus på anekdoten og det visuelle portrettet. Jeg knytter an til bildebokteoretiske perspektiver for å kunne utforske samspillet mellom tekst og leser i biografier, og teoretiske perspektiver som gjelder anekdoten og portrettet spesielt. I forlengelsen av de sjangerteoretiske perspektivene, foretar jeg en nærlesing av biografiene Elefantmannen (2013) av Mariangela di Fiore and Hilde Hodnefjeld, Dra krakken bortåt glaset. Ei bok om Alf Prøysen (2014) av Stein Erik Lunde and Ragnar Aalbu and Astrid Lindgren (2015) av Agnes-Margrethe Bjorvand and Lisa Aisato. Nærlesningene illustrerer at portrettene og anekdotene på ulike måter er sentrale kilder til informasjon om den biograferte, og at de etterlater et tolkningsrom som leseren kan fylle. De sjangerteoretiske perspektivene i den første delstudien kaster lys over den andre delstudien, som er en empirisk kasusstudie av barn og unges lesninger av nyere, norske biografier. Et leserorientert perspektiv gjør det mulig å se nærmere på hva slags lesermåter portrettene og anekdotene i biografiene påkaller. I studien deltar elever fra 5. trinn, 9. trinn og VG3. Funn i studien viser at elevene benytter ulike lesemåter i møtet med den biografiske teksten. Elevene blir utfordret til å måtte forholde seg til informasjon som kommuniseres gjennom kombinasjoner av visuelle, narrative og sakpregede fremstillinger. Portrettene og anekdotene åpner opp muligheter for at leseren både er en mottaker av informasjon og en medskaper. Nærlesningene av de tre biografiene, de sjangerteoretiske perspektivene og studien av barn og unges lesninger og samtaler om den enkelte tekst bidrar til at ulike sider ved biografien blir løftet frem og diskutert. På den ene sida etablerer jeg et teoretisk utgangspunkt for å nærlese biografiene, og på den andre sida løfter jeg frem lesernes realisering av tekstens potensiale. Studien aktualiserer og understreker biografisjangeren og den empiriske barneleserens rolle innenfor studier av barne- og ungdomslitteratur, og særlig sakprosaforskninga. Mitt forskningsarbeid burde kunne være relevant for alle som forsker på sakprosa for barn og unge, lærere som underviser i biografier og annen sakprosalitteratur, lærerstudenter og norsklærere.nb_NO
dc.description.abstractThis dissertation positions itself in the field of research on children´s literature. It examines Norwegian biographies for children and young adults, and young readers’ encounters with biographies. The study is two-fold, as the dissertation explores the biography from different angles. In the first part of the dissertation, I examine the characterization of early biographies written for young readers, and how the genre has evolved from the 18th century to the present. The historical description shows that the biography for children and young readers is an established genre, following certain genre traditions. Initially, I investigate the genre as such, by looking into two genre features: the visual portrait and the narrative anecdote. The theoretical framework for exploring the biographies are picturebook theory, and theoretical approaches concerning anecdotes and portraits in particular. In order to give a more detailed description of newer biographies for children and young adults, I do a close reading of three Norwegian biographies. These are Elefantmannen (2013) by Mariangela di Fiore and Hilde Hodnefjeld, Dra krakken bortåt glaset. Ei bok om Alf Prøysen (2014) by Stein Erik Lunde and Ragnar Aalbu and Astrid Lindgren (2015) by Agnes-Margrethe Bjorvand and Lisa Aisato. The readings of the three biographies include a closer description and interpretation of some portraits and anecdotes. The exploration of certain genre patterns and the close readings shed light on the second part of the study; a qualitative case study, which concerns itself with children and young adults´ encounters with biographies. A reader-oriented perspective is employed in order to explore young readers` encounters with three biographies. I have conducted observations and interviews with 5th graders, 9th graders and high school students, and I discuss how the children and young adults respond to three biographies, with a special focus on their conceptions of the portraits and anecdotes. The findings indicate that students read the biography sometimes efferently, and other times aesthetically. The genre descriptions, the close readings of three Norwegian biographies for children and young adults and the students’ conceptions of the biography, bring new knowledge to the field of research on biographies in particular, and non-fiction for children and young adults in general. My dissertation should be relevant to researchers on the field on children´s nonfictional literature and children and young adult encounters with biographies, teachers and students.nb_EN
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.relation.ispartofseriesPh.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;14
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectbiografiernb_NO
dc.subjectsakprosanb_NO
dc.subjectbarne- og ungdomslitteraturnb_NO
dc.subjectanekdoternb_NO
dc.subjectportretternb_NO
dc.subjectkasusstudienb_NO
dc.subjectinnholdsanalysenb_NO
dc.subjectbildebokteorinb_NO
dc.subjectnærlesingnb_NO
dc.subjectleserorientert teorinb_NO
dc.subjectlitteraturdidaktikknb_NO
dc.subjectsjangerhistorienb_NO
dc.subjectmellomtrinnetnb_NO
dc.subjectungdomstrinnetnb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.titleNyere, norske biografier for barn og unge: En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografiernb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Allmenn litteraturvitenskap: 041nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal